Astronomowie znaleźli nową planetę karłowatą. Goblin znajduje się w naszym Układzie Słonecznym

Na krańcach naszego Układu Słonecznego astronomowie odkryli nową planetę karłowatą. Obiekt ma jedynie 300 kilometrów średnicy i krąży za orbitą Plutona.

Naukowcy, szukając tajemniczej Planety 9, która według nich jest nieodnalezionym do dziś ogniwem naszego Układu Słonecznego, odkryli inne ciało niebieskie. Chad Trujillo z Northern Arizona University, David Tholen z University of Hawaii i Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science natknęli się na bardzo odległą od Słońca planetę.

Nowo odkryta planeta karłowata znajduje się o wiele dalej, niż najbardziej oddalona od Słońca w naszym Układzie Słonecznym orbita Plutona. Nazwano ją 2015 TG387, jednak potocznie mówi się na nią "Goblin". Istnienie "Goblina" ogłosiło we wtorek 2 października International Astronomical Union’s Minor Planet Center.

Nowa planeta karłowata w Układzie SłonecznymNowa planeta karłowata w Układzie Słonecznym Roberto Molar Candanosa | Carnegie Institution for Science

Planeta znajduje się na wydłużonej orbicie i nigdy nie zbliża się do Słońca na tyle, by być dobrym obiektem obserwacji. Jest też jednym z niewielu ciał, które nigdy nie zbliżają się do gigantycznych planet takich jak Neptun i Jowisz na tyle, żeby mieć z nimi znaczące oddziaływania grawitacyjne, informuje Carnegie Institution for Science.

Tego typu obiekty są izolowane od większości znanych elementów Układu Słonecznego, co czyni je niezwykle interesującymi. Mogą być używane jako sondy, aby pomóc nam zobaczyć i zrozumieć, co dzieje się na skraju naszego Układu Słonecznego.

- wyjaśnia Sheppard.

Goblin ma zaledwie 300 kilometrów średnicy. Naukowcom wydaje się, że na obrzeżach naszego Układu Słonecznego tak małych planet może być więcej. Niestety ich dalekie położenie sprawia, że bardzo trudno je znaleźć.

- mówi Tholen.

Planetę po raz pierwszy zaobserwowano w październiku 2015 roku przez japoński, ośmiometrowy teleskop Subaru na Manua Kea na Hawajach.

Czym jest planeta karłowata?

Planeta karłowata to rodzaj ciała niebieskiego, które jest obiektem pośrednim między planetami, a małymi ciałami Układu Słonecznego. Planety karłowate krążą na orbicie wokół Słońca, a ich najpopularniejszym reprezentantem jest Pluton.

Więcej o:
Komentarze (17)
Astronomowie znaleźli nową planetę karłowatą w naszym Układzie Słonecznym. Goblin krąży za Plutonem
Zaloguj się
  • litecode

Oceniono 17 razy 17

Czas obiegu 40 lat?!
    Chyba w tysiącach :D
    Leżącemu na ZNACZNIE bliższej Słońca orbicie Plutonowi zajmuje to ponad 284 lata.

Uprzedzając rozmaite hipotezy: nie, fakt, że orbita Goblina jest eliptyczna i mocno spłaszczona, nijak nie tłumaczy "40 lat" z artykułu.

PS. The Guardian podaje prawidłowo - 40 000 - autorowi wydało się "oj chyba za dużo" więc postanowił samowolnie skorygować i "na czuja" obciął 3 zera? ;)

• sirseb

Oceniono 7 razy 7

a gowin na to "bzdury!"
    :D

• ochujek

Oceniono 7 razy 5

Pewnie należy do prezesa. Rozmiary pasują, odległość od ziemskiej rzeczywistości też.

• kotletxxl

Oceniono 7 razy 5

Czyli z grubsza policzyliśmy "kulki" na naszym podwórku.
    A czy taki teleskop mógłby stać na księżycu? odpadają zakłócenia atmosferyczne...

• mer-llink

Oceniono 5 razy 5

Kawałek kosmicznego gruzu.
    Takich "planet" w Układzie ŚŁonecznym może byc multum, tylko jeszcze ich nie widzieliśmy. A w przestrzeni - uwzględniajaąc skalę, proporcje - tyle, ile samochodów odoboeych na Nowym Siwecie w Warszawie.

• sql_server

Oceniono 3 razy 3

Prośba do autora " Weź to kurła przeczytaj jeszcze raz i jak już zakumasz gdzie jest błąd to szybko to popraw ..." Dziennikarz - osoba inkompetentna - ALE ZA TO W WIELU DZIEDZINACH.
    40 lat ???!!!!!!
    "Obecnie jesteśmy w stanie zaobserwować 2015 TG387 tylko wtedy, gdy jest najbliżej Słońca. 99 procent podróży planety po orbicie, która trwa 40 lat, uniemożliwia obserwację" - co to do cholery znaczy???
    A może powinno być "Obecnie jesteśmy w stanie zaobserwować 2015 TG387 tylko wtedy, gdy jest najbliżej Słońca. 1 % podróży planety po orbicie, który trwa 400 lat, UMOŻLIWIA obserwację"

• wrobelek_elemel

Oceniono 5 razy 1

Teleskop od Subaru można na Allegro bez problemu dostać. Zaczynam obserwacje.

• dziadwawelski