Ci wspaniali mężczyźni w swych latających maszynach - polscy piloci [PRZEDWOJENNE ZDJĘCIA]

Nie tylko kapitan Wrona. Oj nie tylko. Polskie lotnictwo cywilne ma długą i dobrą historię. Zobaczcie zdjęcia, które wyszperaliśmy dla Was w archiwum NAC. Oto najlepsi polscy przedwojenni piloci (i nie tylko).

Dyrektor ląduje

[1938-06-05] Wacław Makowski, dyrektor PLL LOT, wysiada z samolotu Lockheed L-14 Super Electra. Makowski właśnie wylądował na Okęciu po przelocie na trasie Los Angeles-Ameryka Środkowa-Ameryka Południowa-Atlantyk-Afryka-Rzym. [zdjęcie w zbiorach NAC]

LOT powstał na początku 1929 r. z połączenia istniejących wcześniej linii lotniczych. Pod koniec tego roku wybrano oficjalne logo firmy - wygrał słynny żuraw zaprojektowany przez Tadeusza Gronowskiego. Niedługo później uruchomiono pierwsze zagraniczne połączenie - z Budapesztem. Potem przyszedł czas na m.in. Ateny i Helsinki.

________________________________________________________________________________

Partnerem projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe. ZOBACZ >>>

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Gratulacje, kapitanie Mitz!

[1937-04-23] W Locie fetowano najlepszych pilotów. Na zdjęciu uroczystość na Okęciu zorganizowana dla kapitana Mitza (imienia nie podano) z okazji MILIONA kilometrów ?"w służbie lotnictwa komunikacyjnego". Zwróćcie uwagę na transparent trzymany przez kolegów pilota: "witamy milionera". [zdjęcie w zbiorach NAC]

Polskie linie lotnicze miały wspaniałych pilotów. Prawdziwym "asem" LOT-u był pochodzący z Kujaw Kazimierz Burzyński. To on jako pierwszy osiągnął milion wylatanych kilometrów. Na fecie z tej okazji byli przedstawiciele najwyższych władz. Świetnym pilotem - o czym przekonamy się później - był też dyrektor Lotu-u Wacław Makowski.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Uścisk dłoni dyrektora

[1939-07-09] Niedługo przed wybuchem II wojny światowej. Kapitan Ludwik Tokarczyk wylatał milion kilometrów. Gratulacje składa mu  dyrektor PLL LOT, Wacław Makowski. [zdjęcie w zbiorach NAC]

LOT rozwijał się wspaniale. Pierwsza połowa lat 30' to wielkie pasmo sukcesów. Firma mogła sobie pozwolić na nowe, luksusowe biuro. Adres: reprezentacyjny warszawski Nowy Świat. Uruchamiano połączenia lotnicze z kolejnymi krajami. W 1934 r. otworzono nowoczesny port lotniczy na Okęciu. Wstęgę przecinał prezydent Mościcki.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Rauty, bale, mundury...

[1925] Najstarsze chyba znalezione przez nas zdjęcie. Przedstawia raut zorganizowany dla polskich lotników w poselstwie RP w Bukareszcie. Tego dnia piloci odbyli próbny lot na trasie Warszawa-Bukareszt. [zdjęcie w zbiorach NAC]

Na zdjęciu widać m.in. posła Józefa Wielowieyskiego (2. z lewej na dole), pilota Kazimierza Burzyńskiego, attache wojskowego mjr. Morawskiego i szefa rumuńskiego lotnictwa wojskowego płk. Fotescu (w środku na dole).

W 1938 r. firma zakupiła niezwykle nowoczesne amerykańskie samoloty Lockheed L-10 "Electra". Dyrektor Makowski osobiście odebrał jedną z nich od producenta w Los Angeles. Odebrał i... poleciał. Lot z USA do Warszawy zajął mu w sumie 85 godzin. Przedsięwzięcie miało być wstępem do regularnych połączeń transatlantyckich, które planowano otworzyć w 1940 r.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Piękne kobiety...

[1937-03-31] Zachwyciła nas żona kapitana Tadeusza Karpińskiego, która towarzyszyła mężowi na uroczystości z okazji "miliona kilometrów". Był też oszałamiający bukiet kwiatów. I szampan. Jednym słowem: klasa. [zdjęcie w zbiorach NAC]

W 1939 roku interesy kwitły. LOT obsługiwał połączenia lotnicze z 25 miastami, miał na stanie flotę złożoną z 26 nowoczesnych maszyn. Były ambitne plany dalszego rozwoju. W ich realizacji przeszkodził jednak wybuch II wojny światowej.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Toast!

[1938-11-07] Kieliszek był obowiązkowa. Na zdjęciu świętujący pilot W. Barciszewski na płycie lotniska Okęcie. [zdjęcie w zbiorach NAC]

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Sam generał brygady...

[1936-03-12] Kapitan Kazimierz Burzyński był pierwszym pilotem, który wylatał milion kilometrów. Gratulował mu nie tylko dyrektor PLL LOT - co później było standardem. Na Okęciu pojawił się również m.in. generał brygady Ludomił Rayski. Oto uścisk ręki obu panów. [zdjęcie w zbiorach NAC]

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















... i minister

[1936-03-12] Na uroczystości ku czci Burzyńskiego był też minister komunikacji Tomasz Turbiak. [zdjęcie w zbiorach NAC]

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Nie tylko piloci..

[1937-03] Nie tylko doskonali piloci byli autorami sukcesu LOT-u. Na zdjęciu dyżurny ruchu na lotnisku Okęcie. [zdjęcie w zbiorach NAC]

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















... również radiomechanicy

[1939-06-10] Fetowano nie tylko rekordy pilotów. Doceniano także wyczyny innych członków załogi. Na zdjęciu uroczystość ku czci pilota nazwiskiem Pecho (milion kilometrów) i radiomechanika o nazwisku Herman, który wylatał 500 000 km. [zdjęcie w zbiorach NAC]

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ:

















Te wspaniałe maszyny

[1936-03-12] I jeszcze jedno zdjęcie kapitana Burzyńskiego. Tym razem na płycie lotniska na tle jednego z nowocześniejszych samolotów we flocie LOT - Douglasa DC-2.[zdjęcie w zbiorach NAC]

I na koniec... niespodzianka

[1955] Nie tylko mężczyźni. Za sterami samolotów lotu zasiadały też kobiety. Na zdjęciu: kapitan Abłamowicz przed budynkiem Okęcia. Co prawda data zrobienia fotografii wykracza poza ramy zaznaczone w tytule, ale uznaliśmy, że tak pozytywne zdjęcie będzie dobrym zakończeniem naszej galerii. Miłego dnia! [zdjęcie w zbiorach NAC]

Kamienicznicy i paskarze, czyli przedwojenne ulotki wyborcze. Ostre! [ZDJĘCIA] >>

Ależ one piękne! Zobacz polskie miss z lat 30. [ZDJĘCIA] >>

Więcej o: