Polinezja jest ogromną częścią Oceanii, która rozciąga się od wysp Salomona, przez wyspy Cooka, Samoa, Niue, Kiribati aż po Hawaje.
To zdjęcie pochodzi z lat 70. XIX wieku. Zostało wykonane na Wyspach Samoa, znajdujących się w pobliżu Nowej Gwinei, przez G. Riemiera. Podróżnik podczas swojej wyprawy w latach 1874-1877 zwiedził wschodnią Azję i wyspy południowego Pacyfiku. Jego fotografie pokazujemy dzięki uprzejmości pana Wolfganga Wiggersa, który kolekcjonuje historyczne zdjęcia.
Ponad połowę mieszkańców wciąż stanowią tam rdzenni Polinezyjczycy żyjący z dala od technologii i innych kultur.
Portret kobiety z Apii (ok. 1900 rok) ubranej w tradycyjne dla plemienia stroje.
Pochodzenie Polinezyjczyków długo nie było znane. Wiele lat uważano, że przodkowie członków plemienia pochodzili z Melanezji. Jak czytamy na newswise.com, pokrewieństwa należy szukać u tajwańskich Aborygenów i mieszkańców Mikronezji.
Zdjęcie pochodzi z niemieckiego albumu kolonialnego z 1890 roku i było zrobione na Wyspach Samoa.
Społeczność Polinezyjczyków zaskakuje swoją spójnością. Jak na populację, która jest rozłożona na 16-stu grupach wysp, język polinezyjski jest bardzo podobny pośród wszystkich plemion.
Zdjęcie pochodzi z Apii na Wyspach Samoa. Zostało znalezione w niemieckim albumie kolonialnym z 1890 roku.
Pomimo dzielącej je odległości, każda społeczność ma podobne tradycje, które nie uległy zmianom na przestrzeni wieków.
Zdjęcie zostało wykonane ok. 1900 roku na wyspach Samoa. Przedstawia córki króla Mata'affy na pokładzie statku.
To jedno ze zdjęć pisarza i podróżnika Roberta Louisa Stevensona. Postanowił uwiecznić siebie z plemieniem z Wysp Samoa. Jak możemy przeczytać na theculturetrip.com, Oceania i Polinezyjczycy wywarli takie wrażenie na Stevensonie, że pisarz się tam osiedlił.
Najważniejszym terminem łączącym wszystkich Polinezyjczyków jest 'mana'. Encyklopedia PWN tłumaczy ją jako bezosobową siłę o nadprzyrodzonych mocach. Mana według wierzeń przenika wszystko co żywe, jak i umarłe. Może przybrać charakter bogactwa, wiedzy, sprawności itp. Manę każdy z wierzących może zyskiwać, ale też utracić przez swoje czyny, jak i może zostać ona odebrana przez inny przedmiot, istotę.
Ta forma wierzeń ma ogromny wpływ na status społeczny w plemieniu. Im więcej many, tym wyższej w hierarchii człowiek się znajduje. Jak czytamy dalej w encyklopedii PWN, religia jest silnie powiązana z kultem wodzów. Najwyżej w hierarchii są zatem przywódcy, ale też kapłani, którzy pełnią funkcje zarówno medyczne jak i prorocze. Niżej plasują się rzemieślnicy, rybacy, rolnicy.
Zdjęcie z 1900 roku przedstawiające kobiety z wioski.
Ze względu na tak silną relację między 'maną' a hierarchią społeczną, u wyżej sytuowanych członków plemnia narastał strach przed jej utratą. Tak powstała koncepcja 'tabu', które słownik języka polskiego definiuje jako: 'zakaz stykania się z pewnymi przedmiotami, osobami, zwierzętami lub dokonywania pewnych czynności, którego naruszenie miało powodować karę sił nadnaturalnych'.
Fotografia wykonana na wyspie Guam z archipelagu Marianów w Mikronezji. Autorem zdjęcia był G. Riemier.
Naruszenie tabu, nie zależnie od tego czy jest ono świadome, czy nie, jest przestępstwem. Za załamanie zakazu grozi kara śmierci.
Zdjęcie z 1890 roku przedstawia plemię nad wodospadem w Apii.
Głębokie wierzenia Polinezyjczyków i ich przywiązanie do tradycji mają ogromy wpływ na ich stosunek do przodków. Tak silne przywiązanie do tradycji spowodowało całkowite odcięcie się od reszty świata.
Zdjęcie pochodzi z ok. 1900 roku. Przedstawia wojowników z wysp Samoa.
Silna rola magii pośród plemion rozwinęła taniec. Podczas rytuałów kapłana wierzący musieli obserwować jego ruchy oraz je naśladować. Dawały one radość i ekstazę. Taki rodzaj transu skutkował oczyszczeniem duszy. Ta tradycja została zachowana współcześnie. Polinezyjczycy podczas tańca Siva noszą tradycyjne ubrania zwane lavalava (męskie) i puletasi (damskie).
Zdjęcie zostało zrobione przez jednego z niemieckich marynarzy w 1900 roku. Widać na nim kobiety tańczące tradycyjny taniec Siva.
Portret króla wysp Samoa - Mata'afa Iosefo w towarzystwie córek i (prawdopodobnie) żony, około roku 1900.