Czy zastanawiali¶cie siê kiedy¶, jakie pocztówki przesy³ano sobie ponad sto lat temu? I jak w³a¶ciwie wygl±da³ ¶wiat, który znamy jedynie z ksi±¿ek i czarno-bia³ych zdjêæ? Dzi¶ mo¿emy dowiedzieæ siê tego dziêki kolekcji pocztówek-fotochromów amerykañskiej Biblioteki Kongresu.
Najbardziej charakterystyczna konstrukcja we francji - Wie¿a Eiffla - by³a kiedy¶ czerwona. Zbudowano j± specjalnie na parysk± wystawê i planowano rozebraæ po dwudziestu latach, jednak nie dopu¶ci³ do tego jej twórca.
Wie¿a do dzi¶ pozostaje najwy¿szym budynkiem Pary¿a i jednocze¶nie jego symbolem.
Most Westchnieñ do dzi¶ pozostaje najbardziej znanym mostem w Wenecji i jednym z najbardziej znanych na ¶wiecie. Swoj± popularno¶æ zawdziêcza najprawdopodobniej brytyjskiemu libertynowi Lordowi Byronowi, który opisywa³ go w jednym ze swych poematów.
Most zbudowany zosta³ w 1614 roku. Jego nazwa pochodzi od smutnych westchnieñ wiê¼niów, którzy ostatni raz spogl±dali na Wenecjê w drodze do sali s±dowej.
Canal Grande to mierz±ca prawie 4 kilometry d³ugo¶ci cie¶nina we w³oskiej Wenecji. £±czy ze sob± lagunê i kana³ ¶wiêtego Marka. Jest to najwa¿niejszy szlak wodny w mie¶cie, dziel±cy Wenecjê na dwie czê¶ci.
Przep³ywaj±c cie¶nin± podziwiaæ mo¿na wiêkszo¶æ najpiêkniejszych i najwa¿niejszych budowli w mie¶cie, takich jak pa³ac Ca' Da Mosto, ko¶ció³ Santa Maria della Salute czy Z³oty Dom.
Prze³êcz Simplon po³o¿ona jest w szwajcarskich Alpach na wysoko¶ci a¿ 2005 metrów nad poziomem morza. Od 1906 roku znajduje siê tam tunel kolejowy o d³ugo¶ci 19,8 kilometrów. Uwa¿any jest on za jedno z najwiêkszych osi±gniêæ in¿ynierii l±dowej XIX wieku - prace nad nim rozpoczêto w 1899 roku.
Tunel ma 19,8 km i przez blisko 50 lat uwa¿any by³ za najd³u¿szy tunel ¶wiata.
W±wóz Edmunda to malownicza prze³êcz w Parku Narodowym Czeska Szwajcaria w pó³nocnych Czechach. Swoj± nazwê zawdziêcza ksiêciu Edmundowi, który miejsce to udostêpni³ zwiedzaj±cym. Od 1890 roku zaczêto budowaæ tu k³adki i wyznaczaæ szlaki turystyczne. Jednak nie wszêdzie da³o siê doj¶æ pieszo. Do dzi¶ niektóre fragmenty kanionu podziwiaæ mo¿na jedynie p³yn±c ³odzi±.
Czarny Las to wbrew pozorom wcale nie skupisko drzew, tylko znajduj±ce siê w po³udniowo-zachodnich Niemczech zrêbowe pasmo górskie. Teren jest miejscem chêtnie i licznie odwiedzanym przez turystów. Zwiedzaj±cy znajd± tu liczne ¼ród³a wód mineralnych, o¶rodki sportów zimowych i uzdrowiska.
Scheveningen to popularna dzielnica-kurort w Hadze w Holandii. W 1886 roku otwarto tam widoczny na zdjêciu hotel Kurhaus, który do dzi¶ pozostaje najbardziej charakterystycznym budynkiem w tym miejscu.
Warnemünde to dzielnica portowa niemieckiego miasta Rostock. Znajduje siê tu najwa¿niejszy zespó³ portowy we wschodniej czê¶ci kraju. Odp³ywaj± st±d promy do Danii i Szwecji, a tury¶ci korzystaæ mog± z k±pieliska i podziwiaæ liczne zabytki. W¶ród nich warto zwróciæ uwagê na znajduj±cy siê w centrum ko¶ció³ ¶wiêtego Piotra i Stare Miasto, oraz ko¶ció³ Mariacki z ponad 500-letnim zegarem.
Czym w³a¶ciwie s± fotochromy?
W 1880 roku Hans Jakob Schmid, pracownik szwajcarskiej firmy poligraficznej Orell Gessner Füssli, opracowa³ metodê barwienia zdjêæ. Bardzo szybko sta³a siê ona niezwykle popularna i po¿±dana. Nic dziwnego, w koñcu ludzie dostali okazjê ogl±dania kolorowych zdjêæ z miejsc, których nigdy nie widzieli na ¿ywo.
Aby uzyskaæ kolorowy obraz metod± fotochromu, trzeba by³o nak³adaæ na czarno-bia³e zdjêcie kolejne warstwy barwnika. Robiono to za pomoc± barwionych odpowiednim kolorem kamieni litograficznych.
Ka¿dy kamieñ litograficzny trzeba by³o pokryæ specjaln±, ¶wiat³oczu³± emulsj±. Nastêpnie na¶wietlano go ¶wiat³em s³onecznym przez negatyw zdjêcia przez kilka godzin. Przez ten czas emulsja zastyga³a odwzorowuj±c obraz ze zdjêcia.
Dopiero gdy jedna warstwa zastyg³a, mo¿na by³o na³o¿yæ kolejn±, w innych kolorach. Co wa¿ne, aby uzyskaæ wielobarwne dzie³o, trzeba by³o na³o¿yæ takich warstw nawet kilkana¶cie.
Szybko okaza³o siê wiêc, ¿e metoda fotochromu jest zbyt pracoch³onna i kosztowna. Mimo to pozostawa³a niezwykle popularna do czasów I wojny ¶wiatowej i pojawienia siê kolorowej fotografii.
Oczywi¶cie fotochromy nie oddaj± w stu procentach oryginalnych kolorów fotografowanych widoków i obiektów. Wygl±daj± raczej jak wiernie oddane obrazy ni¿ zdjêcia.