Niezrealizowane projekty odbudowy World Trade Center. Tak mogło wyglądać miejsce zamachów z 11 września [ZDJĘCIA]

Mija 10 rocznica zamachów z 11 września 2001 roku. Obecnie na dawnych działkach WTC w górę pnie się One World Trade Center projektu Davida Childsa. Jednak po największym zamachu terrorystycznym w historii Stanów Zjednoczonych wybór takiego a nie innego projektu odbudowy zniszczonego kompleksu wcale nie był oczywisty.

Jak odbudowywano WTC?

Aby podjąć decyzję, firma Lower Manhattan Development Corporation (LMDC) rozpisała w 2003 roku konkurs na zagospodarowanie terenu dawnego kompleksu World Trade Center. W szranki stanęło siedem wielkich pracowni architektonicznych. Wygrał Daniel Libeskind i jego projekt "Fundamenty Pamięci".


(fot. Wikimedia Commons)

Nie zdecydowano się jednak na powierzenie losów całego kompleksu WTC jednej pracowni. Na planie wytyczonym przez Studio Libeskind będą zatem powstawać budynki projektowane przez różnych architektów. Przykładowo, One World Trade Center został zaprojektowany przez pracownika Skidmore, Owings & Merrill - Davida Childsa, a miejsce pamięci i muzeum zamachów 11 września - przez Michaela Arada i Petera Walkera.

Warto jednak przypomnieć, jak wyglądały projekty odrzucone przez LMDC.

THINK Design & Architecture

Jednym z nich był projekt THINK Design Team. "Wieże Kultury" przewidywał budowę dwóch ażurowych konstrukcji. Miały one otaczać fundamenty zniszczonych wież, nie stykając się z nimi. Dookoła wież planowano wybudować szereg budynków o funkcjach kulturalnych. Każdy z nich miał być zaprojektowany przez innego architekta z THINK-u.

W założeniu, cały kompleks miał być zasilany energią z dwóch gigantycznych turbin wiatrowych. Niestety, mimo dbałości o środowisko, projekt został odrzucony przez Lower Manhattan Development Corporation.

Foster + Partners

Projekt londyńskiej pracowni Foster + Parners miał "wzywać do pamięci" i "mówić o odrodzeniu", jakkolwiek można interpretować ten przykład architektonicznej nowomowy. Dwie 500-metrowe wieże nawiązujące do struktury kryształu miały opierać się o siebie na trzech poziomach tworząc naturalne ścieżki komunikacji (i ewakuacji).

(fot. Foster+Partners)

W atrium planowano posadzić symbolizujące życie drzewa, a w elewacji budynku miały znajdować się "pory" umożliwiające naturalną wentylację kompleksu.

Meier and Partners

Pracownia Meier and Partners przygotowała projekt budynków wyglądających jak zawieszona w powietrzu kratka. Poniżej miał się znajdować wielki plac ("Plac Pamięci"), tworzący publiczną przestrzeń podobną do tej pod Rockefeller Center. Dzieło współpracy Richarda Meiera, Eisenman Architects, Gwathmey Siegel & Associates i Steven Holl Architects ostatecznie nie przypadło nowojorczykom do gustu.

Peterson/Littenberg

Zatopiony pomiędzy wieżowcami ogród - zamiast kolejnej wysokiej wieży - widzieliby na miejscu zniszczonego kompleksu World Trade Center architekci z pracowni Peterson/Littenberg. Projektowana na zgliszczach oaza zieleni miała być miejscem wytchnienia dla nowojorczyków.

Jej centrum miał stanowić amfiteatr z 2 tys. 979 miejscami, symbolizujący wszystkie ofiary ataku terrorystycznego. Pod ziemią architekci przewidzieli zaś miejsce dla muzeum 11 września.

United Architects

Propozycja pracowni United Architects przewidywała pięć ogromnych wieżowców łączących się ze sobą u szczytu każdego z nich, tworząc monumentalną "katedrę" górującą ponad przestrzenią publiczną.

22 metry nad ziemią planowany był punkt widokowy, zachęcający do patrzenia w niebo, a nie w miejsce w którym znajdowały się onegdaj World Trade Center. Projektanci opisali to jako symbol optymizmu i pokoju.

Skidmore, Owings & Merrill

Pierwotną propozycją Skidmore, Owings & Merril była bardzo gęsta siatka monumentalnych budynków, które zamykałyby się wokół miejsca, w którym wcześniej stały wieże WTC. Na ich dachach planowano powstanie sieci podniebnych ogrodów. Ostatecznie pracownia wycofała się z konkursu, przyjmując pozycję konsultanta dla LMDC.

Studio Libeskind

Pełen projekt Studio Libeskind zawierał - oprócz planu zagospodarowania przestrzennego - koncepcje wieżowców i budynków użyteczności publicznej autorstwa Daniela Libeskinda. Jako oś kompleksu planowano "Wieżę Wolności" (do jej kształtu nawiązuje budowana obecnie One World Trade Center), pod nią zaś miały rozpościerać się "Ogrody Świata" - symbol afirmacji życia.

Libeskind przewidział także dwa monumenty upamiętniające ofiary zamachów. "Park Bohaterów" - zaprojektowany z myślą o zabitych pracownikach służb ratunkowych oraz "Klin Światła" - szklaną konstrukcję przepuszczająca światło słoneczne przez cały dzień, poza momentami w których zawaliły się bliźniacze wieże.

Fotoreporter w Pjongjangu. Tak wygląda życie codzienne Korei Północnej [ZDJĘCIA] >>

Więcej o: