5 RZECZY, których nie wiecie o Metrze Warszawskim

Mija kolejna - już szesnasta - rocznica rozpoczęcia kursowania I linii Metra Warszawskiego. Z tej okazji, postanowiliśmy podzielić się z Wami kilkoma ciekawostkami na temat naszej jedynej nitki metra, planów które czyniono już w latach '30 i specyfiki naszej kolejki.

1983 rok - budowa rusza!

Pierwsza linia, w takim kształcie w jakim ją obecnie znamy, była budowana nieprzerwanie od 1983 do 2008 roku. Za czasów PRL-u zakładano, że metro dotrze do centrum w 1990 roku, a Młociny osiągnie 4 lata później.

Tak wyglądała ostatnia stacja I linii pierwszego dnia funkcjonowania.

Praktycznie od początku było wiadomo, że tych planów nie da się dotrzymać. Problemów było wiele - od finansowych przez techniczne. Ostatecznie, ostatnie oddawane do użytku stacje - zwłaszcza Pole Mokotowskie i Politechnika - były wykończone w dużo niższym standardzie niż pierwotnie zakładano. Pierwsze wagony zabrały z nich pasażerów dokładnie 7 kwietnia 1995 roku.

Tymczasem w dwudziestoleciu...

Warszawa miała ambitne plany budowy metra już przed II Wojną Światową. Do roku 1973 miało być gotowych 7 linii o łącznej długości 46 kilometrów. Prace rozpoczęto w 1938 roku. Szły one sprawnie, i otwarcie pierwszej nitki planowano na połowę lat '40. Niestety, w 1939 budowę przerwała II Wojna Światowa. Później nie było już czego ratować - większość dokumentacji zaginęła.

Gdyby plany te doszły do skutku, w latach '80 sieć kolejki podziemnej (być może) wyglądałaby tak:

(fot. Halibutt/Wikimedia Commons)

Lata '50 i metro głębokie

Po wojnie początkowo myślano o budowie skomplikowanego systemu SKM, w niektórych miejscach schodzącego pod ziemię. Jednak po długich ustaleniach, rząd podjął uchwałę o budowie metra głębokiego. Miało schodzić 30-50 metrów pod ziemię i łączyć się z linią kolejową. Plany były ambitne - do 1956 roku miało funkcjonować już 10 stacji.

Prace rozpoczęły się szybko, i w zasadzie równie szybko się skończyły. Przeszkód było wiele: polityczne, finansowe, techniczne. Ostatecznie zalano kilkaset metrów wybudowanych w okolicach Dworca Wileńskiego tuneli. Czasem zapuszczają się do nich nurkowie. Efekty takich wycieczek są imponujące:

Które stacje się zagubiły?

Wbrew pozorom, nie wszystkie stacje I linii zostały wybudowane. Szukanie oszczędności doprowadziło do wycięcia dwóch punktów ze Śródmieścia. Stacji Plac Konstytucji i Muranów. Decyzja ta do tej pory budzi kontrowersje i sprzeczne opinie: jedni cieszą się, bo i tak uważają 1 linię za 'zbyt dogęszczoną' stacjami - odległości pomiędzy Świętokrzyską a Centrum tudzież Marymontem i Słodowcem wydają się być zbyt małe.

Inni zwracają uwagę, jak ważnymi punktami mogą stać się w niedalekiej przyszłości pl. Konstytucji i okolice planowanej stacji Muranów - w pobliżu drugiego punktu powstaje m.in Muzeum Historii Żydów Polskich. W planach jest nawet dobudowanie przystanków podziemnej kolejki - jednak co roku jest to przesuwane na późniejszy termin...

Najpiękniejsza stacja na świecie...

...znajduje się w Warszawie. A przynajmniej tak została określona w roku 2008 stacja Plac Wilsona położona na Żoliborzu. Decyzję o uhonorowaniu obiektu podjęli eksperci na konferencji 'Metrorail' w Kopenhadze.

(fot. Wikimedia Commons)

W 2006 roku, w Meksyku także uznano Plac Wilsona za niezwykle ciekawy - wyróżniono go jako jedną z najlepszych konstrukcji betonowych. Trzeba przyznać, że przypominający opalizującą muszlę sufit stacji nadal robi duże wrażenie.

Skromne początki: 6 reklam z (później) sławnymi aktorami [WIDEO] >>
Kliknij, by obejrzeć galerię

Więcej o: