Poznajecie? To pierwszy model Poloneza, popularnie zwany 'Borewiczem' (od nazwiska serialowego porucznika, który poruszał się niemal wyłącznie tym samochodem). Opuścił linię produkcyjną w 1978 roku, po 6 latach prac nad prototypami nowego, polskiego samochodu.
Z przyczyn oszczędnościowych, oparto go na płycie podłogowej Polskiego Fiata 125p. Odziedziczył po nim także wiele rozwiązań technicznych oraz - oczywiście - wady i zalety. Nadal był oparty na starym silniku i miał duży promień skrętu.
W przeciwieństwie do swojego starszego brata miał jednak dużo wygodniejsze wnętrze, czytelniejszą tablicę rozdzielczą oraz nowocześniejszą karoserię. Był zarówno bezpieczniejszy, jak i szybszy od dużego fiata.
Od 1980 roku podlegał rozmaitym pomniejszym modyfikacją. Największą z nich było wprowadzenie na rynek modelu Popular, okrojonego z wielu uważanych za 'luksusowych' elementów: m.in wycieraczkę tylnej szyby, światła przeciwmgielne, kołpaki...
Najgorsza (polska!) reklama prezerwatyw w historii. Nie oglądaj [WIDEO 18+] >>
Rajdowy model Poloneza pojawił się niemalże równocześnie z jego klasyczną wersją. Początkowo jeździł tylko jako auto pokazowe, jednak w 1979 dostał homologację do Grupy IV.
Wyposażony w odchudzone nadwozie, klatkę bezpieczeństwa i odmienne od standardowych zderzaki nie odbiegał pod względem bezpieczeństwa od innych aut w swojej klasie. Był to najnowocześniejszy i najdroższy samochód w Polsce tamtych lat.
Prędzej czy później musiała nastąpić pierwsza, poważna modyfikacja 'poldka'. Zwiększono pojemność silnika do 1,6l. Wzrosła także jego moc. Dodano nowe, regulowane od wewnątrz lusterka i dodatkowe okienka za tylnymi drzwiami, poprawiające widoczność.
Kolejne zabiegi modernizacyjne nie zmieniały już konstrukcji tak znacząco. Oczywiście do czasu...
Tuż przed transformacją ustrojową postanowiono opracować nową wersję Poloneza. W ten sposób w roku 1991 na rynku pojawił się Polonez Caro - znacząco zmodernizowana, 'zachodnia' wersja rodzimego auta. Pojawiło się nowe profilowanie nadwozia, nowocześniejsze zderzaki i lampy.
Z 'luksusowych' gadżetów, samochód posiadał także szyberdach, alarm, fotele sportowe i zamek centralny. W porównaniu do standardu oferowanego przez samochody PRL-u, Polonez Caro był postrzegany jako nowoczesny, świetnie wyposażony pojazd z rozlicznymi udogodnieniami. To dzięki temu został pierwszym najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce.
Na zdjęciu jest co prawda Caro Plus, jednak liczy się radiowóz, czyż nie? (fot. Wikimedia Commons)
Jeździli nim także policjanci. Gdzieniegdzie robią to do tej pory.
Polonez Kombi zadebiutował na Międzynarodowych Targach w Poznaniu w 1994 roku. Produkcja zaczęła się 5 lat później. Model został powszechnie uznany za wyjątkowo wygodny i komfortowy (jak na Poloneza). Wiele osób uważa go także za najestetyczniejszą wersję tego samochodu.
(fot. Wikimedia Commons)
Postały także modele Truck i Cargo. Pierwszy z nich był klasycznym pickupem, sprzedawanym w wielu wersjach także za granicę. Drugi był modelem dostawczym, na podstawie którego produkowane były także ambulansy. W porównaniu do zwykłych modeli były wytrzymalsze, ale także bardziej toporne dla kierowcy.
Podczas prezentacji modelu Kombi pokazano także nowy, jeżdżący prototyp sedana marki Polonez. Wzbudził on spore zainteresowanie publiczności. Produkcję rozpoczęto w 1996 roku.
W porównaniu do Caro był dużo cichszy, miał także większy bagażnik. Cieszył się sporą popularnością, jednak nie był w stanie skutecznie konkurować z innymi obecnymi na rynku markami. W związku z tym...
...postanowiono wdrożyć do produkcji w 1997 roku model Atu Plus. Posiadał zmodernizowaną deskę rozdzielczą, nowe zderzaki, lepszy wtrysk paliwa. Miał także standardowe wspomaganie kierownicy.
Kolejne wersje zyskiwały na komforcie, według wielu sprawiając, że Atu Plus był najlepszą wersją Poloneza która kiedykolwiek powstała. Został wycofany z produkcji w roku 2002, wraz z Caro Plus.
Wprowadzony w 1997 roku Caro Plus technicznie był bardzo podobny do Atu Plus. Osiągał najwyższą prędkość pośród wszystkich z modeli (poza wyścigowymi) - aż 150 km/h.
Mimo lepszego przyspieszenia, cichszej jazdy i lepszej kontroli pojazdu niż w poprzednich modelach, zarówno Atu Plus jak i Caro Plus przegrywały konkurencję z pojazdami innych koncernów. Wskutek coraz niższego zainteresowania produktami krajowymi, w 2002 zostały definitywnie wycofane z produkcji.
Co ciekawe, cieszą się sporą popularnością w Egipcie, gdzie warunki pogodowe nie powodują szybkiej korozji karoserii, co było (i do tej pory jest) zmorą właścicieli Polonezów. Mimo tego, będziemy za nimi tęsknić - były jednym z pierwszych powiewów nowoczesności na rynku motoryzacyjnym w Polsce. I wbrew temu co powiedział Clarkson, posiadały całkiem sympatyczną sylwetkę. To se ne vrati.
JAK ZMIENIAŁ SIĘ kultowy maluch: Polski Fiat 126p [ZDJĘCIA] >> Co wiesz o Tytusie, Romku i A'Tomku? [QUIZ DLA FANÓW I FANATYKÓW] >>
Tego byśmy nie przewidzieli. Uroczystość, a Mazowiecki... >>