Spodobało Ci się?
W 2014 r. szkoccy uczniowie potrzebowali 45 proc. punktów, aby zdać maturę z matematyki, w tym roku próg obniżono do 34 proc .
Egzaminatorzy przyznali, że arkusze, z jakimi mierzyli się w maju szkoccy uczniowie były wyjątkowo trudne. Maturzystom szczególnie dało się we znaki zadanie o krokodylu.
Oto ono:
Na jednym brzegu rzeki stoi krokodyl. Na drugim, 20 metrów dalej w górę rzeki jest zebra, którą gad chce złapać. Krokodyl porusza się z inną prędkością po lądzie, a z inną w wodzie. Krokodyl dopadnie zebrę w najkrótszym możliwym czasie, jeśli dopłynie do punktu p, znajdującego się na drugim brzegu, w odległości x metrów w górę rzeki (wszystko zaznaczone jest na schemacie poniżej):
Diagram Fot. Sqa.org.uk Fot. Sqa.org.uk
Ten czas (T) można obliczyć z następującego wzoru (jednostką jest 0,1 sekundy):
Formuła Fot. Sqa.org.uk Fot. Sqa.org.uk
Pytania: a. (i) Ile czasu zajęłoby krokodylowi dotarcie do zebry, jeśli cały dystans dzielący go od zebry przepłynąłby rzeką? (ii) Ile czasu zajęłoby krokodylowi dotarcie do zebry, gdyby przepłynął rzeką najkrótszy możliwy odcinek? b. Znajdź wartość x
Żeby nie było wątpliwości, oto zadanie w oryginalnym brzmieniu:
Zadanie Fot. Sqa.org.uk Fot. Sqa.org.uk
I co, poradziliście sobie? Prawidłowe odpowiedzi podaliśmy na samym końcu artykułu. A najpierw wideo, w którym pokazano, jak wyliczyć wszystkie wartości:
Prawidłowe odpowiedzi:
.
.
.
.
a. (i) 10,4 s
(ii) 11 s
b. x=8
Spodobało Ci się?