Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego między torami kolejowymi są kamienie? Oto odpowiedź

Na co dzień nie zastanawiamy się, dlaczego między torami kolejowymi są kamienie. Okazuje się, że mają kilka ważnych zastosowań. Nie wszystkie są jednak oczywiste.

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego pomiędzy torami kolejowym są małe kamyczki, fachowo nazywane warstwą tłucznia? Czy czemuś służą, a jeśli tak to czemu? 

Każdy kto ma ogród, szybko odpowie, że zapobiegają wyrastaniu roślin, które mógłby zaczepiać się o podwozie pociągu, a także tworzeniu kałuż. To oczywiście prawda, ale dlaczego w takim razie przy każdych torach są kamienie, a nie np. beton? 

Trawa między toramiTrawa między torami Fot. pokazowe cocoparisienne/Pixabay

Głównym celem tłucznia jest utrzymanie drewnianych podkładów torów kolejowych w miejscu. Okazuje się, że pochłania on wibracje, które wytwarza przejeżdżający pociąg. Sprawdza się dużo lepiej niż płyta betonowa, która w takich warunkach pękałaby, a przez to nie spełniłaby swojego zadania - podaje Focus.

Kolejnym, równie istotnym, "zadaniem" tłucznia jest ograniczanie hałasu, który towarzyszy przejazdowi pociągu. Koryguje także nachylenie toru.

A jaka była wasza pierwsza myśl? 

A teraz zobacz

Przy dotykaniu uszkadza skórę i tkanki, a gdy wrzucisz go do wody... niesamowite efekty

Przy dotykaniu uszkadza skórę i tkanki, a gdy wrzucisz go do wody... niesamowite efekty

Więcej o: