Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego między torami kolejowymi są kamienie? Oto odpowiedź
Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego pomiędzy torami kolejowym są małe kamyczki, fachowo nazywane warstwą tłucznia? Czy czemuś służą, a jeśli tak to czemu?
Każdy kto ma ogród, szybko odpowie, że zapobiegają wyrastaniu roślin, które mógłby zaczepiać się o podwozie pociągu, a także tworzeniu kałuż. To oczywiście prawda, ale dlaczego w takim razie przy każdych torach są kamienie, a nie np. beton?
Trawa między torami Fot. pokazowe cocoparisienne/Pixabay
Głównym celem tłucznia jest utrzymanie drewnianych podkładów torów kolejowych w miejscu. Okazuje się, że pochłania on wibracje, które wytwarza przejeżdżający pociąg. Sprawdza się dużo lepiej niż płyta betonowa, która w takich warunkach pękałaby, a przez to nie spełniłaby swojego zadania - podaje Focus.
Kolejnym, równie istotnym, "zadaniem" tłucznia jest ograniczanie hałasu, który towarzyszy przejazdowi pociągu. Koryguje także nachylenie toru.
A jaka była wasza pierwsza myśl?
A teraz zobacz:
Przy dotykaniu uszkadza skórę i tkanki, a gdy wrzucisz go do wody... niesamowite efekty
-
Andrea Bocelli w niezapomnianym duecie z córką
-
Kim była "żelazna dama"? a "król Słońce"? Sprawdź, czy potrafisz dopasować osobę do przydomka
-
Rozpoznasz, skąd pochodzą te tablice rejestracyjne? To wcale nie jest takie łatwe
-
Te piosenki były przebojami w ciągu ostatnich 20 lat. Ile z nich pamiętasz?
-
Król czy prezydent? Tylko dwie odpowiedzi, a wasze wyniki nie zachwycają
- Sprawdź, czy odnalazłbyś się na wsi. Rozpoznasz, co rośnie na polskich polach?
- Rozpoznasz, skąd pochodzą te tablice rejestracyjne? To wcale nie jest takie łatwe
- Struna czy DNA? Rozpoznasz, co widać pod mikroskopem? Łatwo o pomyłkę
- 12 fascynujących miejsc w Polsce. Poznasz je na zdjęciu? Średnia to 8/12
- Tu liczy się koncentracja i spostrzegawczość. Sprawdź, czy masz bystry umysł