W kosmosie sfotografowano pieroga o wielkości Nowego Jorku. Naukowcy zachwyceni

Kosmiczny ''pieróg'' jest jednym z księżyców Saturna. Szczegółowe zdjęcia wykonała przelatująca obok niego sonda Cassini.

Zdjęcia kosmicznego ''pieroga'' lub ''orzecha włoskiego'' zrobiła sonda Cassini. Krąży ona naokoło Saturna od 2004 roku, ale dopiero teraz udało się jej zrobić tak dokładne zdjęcia jednego z księżyców - Pana. Dotychczas fotografie nie pokazywały go w całej okazałości.

Naukowcy od kilku lat wiedzieli, że Pan jest niewielki i ma nieregularny kształt. Ale dopiero teraz Cassini zrobiło mu zdjęcia w HD - a oczom wszystkich ukazał się 35-kilometrowy pierożek.

Dlaczego ma kształt pieroga? Prawdopodobnie charakterystyczny rant stworzył opadający na jego powierzchnię pył, krążący wokół Saturna i tworzący jego pierścienie. Dzięki grawitacji Pana skumulował się on w okolicach jego równika.

Księżyc Pan w Przerwie EnckegoKsiężyc Pan w Przerwie Enckego Fot. NASA

O samym Panie nadal wiemy niezbyt dużo. To jeden z 62 znanych nam księżyców Saturna. Odkryto go w 1990 roku, kiedy dokładnie obejrzano zdjęcia wykonane przez sondę Voyager 2. Pan, choć niepozorny, przez eony utorował sobie drogę pomiędzy pierścieniami Saturna - ''stworzył'' tzw. Przerwę Enckego - szczelinę w pyle, który krąży naokoło Saturna.

Przerwa EnckegoPrzerwa Enckego Fot. Mattias Malmer | Cassini Imaging Team | NASA

Sondzie Cassini nie zostało już dużo czasu, żeby dokonać jeszcze jakichś odkryć. We wrześniu tego roku zakończy swój żywot. Misji Cassini zawdzięczamy współczesną wiedzę o Saturnie, jego księżycach i pierścieniach. Dzięki niej wiemy, że niektóre z księżyców (zwłaszcza Enceladus i Tytan) mają potencjalne warunki, w których mogło powstać życie.

Cassini w swym ostatnim locie, nazwanym przez NASA ''Wielkim Finałem'', wykona ostatnie pomiary Saturna. Na Ziemię trafią szczegółowe mapy pola magnetycznego i grawitacyjnego, dzięki którym być może dowiemy się, z jaką prędkością ta planeta się obraca. Cassini zbada też z bliska najbliższe Saturnowi pierścienie i jego chmury. Po 20 latach od startu, po zbadaniu również Wenus i Jowisza, Cassini 15 września 2017 roku ''umrze'' w atmosferze Saturna.