Szyby używane w pojazdach mechanicznych muszą spełniać odpowiednie standardy bezpieczeństwa. Toteż jeszcze w procesie produkcji na okna, które zostaną wstawione do autobusów i samochodów za pomocą techniki sitodruku nanoszona jest czarna ramka z kropkami. Następnie jest wypiekana razem z szybą w specjalnym piecu.
Ma po pierwsze chronić przed przegrzaniem szybę i klej, którym mocuje się okno. W dodatku dzięki niej powierzchnia szyby ma większą przyczepność, niż gdyby była po prostu gładka.
Co więcej, czarna ramka zasłania ślady kleju- czytamy w artykule Davida Tracy'ego, który by zaspokoić swoją ciekawość specjalnie zadzwonił do firmy produkującej takie szyby.
Ponieważ czarna ramka na gładkiej szybie powodowałaby nieprzyjemne dla oka wrażenie, pojawił się wzór z kropkami. Jak zauważyliście, ich rozmiary się zmieniają – przy samej ramce są większe, zmniejszając się stopniowo w głąb szyby. To stwarza lepszy efekt wizualny - dowiadujemy się też na stronie Asianet Newsable.
Czasem na samochodowych szybach kropek może być trochę więcej – wtedy też mają za zadanie chronić oczy kierowcy. Blokują zbyt duży przepływ światła:
To rozwiązanie jest stosowane w motoryzacji od wielu lat. Nareszcie wiemy dokładnie dlaczego.
A TERAZ ZOBACZ: Ten jeż z Grudziądza znalazł się w sporych tarapatach. Na szczęście z pomocą pośpieszyli mu policjanci