"Babcia", czyli najstarszy jeżdżący w Polsce "kibel" ma 58 lat. Teraz EN57 odzyska oryginalne malowanie

Najstarszy jeżdżący EN57 o numerze 038 ma odzyskać swoje oryginalne granatowo-żółte barwy. Pojazd nazywany przez kolejarzy "babcią" lub "kiblem" przez pasażerów ma już 58 lat. Swoją kolejową karierę rozpoczął w 1963 roku. Choć inne najstarsze jednostki są powoli wycofywane, "babcia" będzie kontynuowała pracę na kolei.

Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Jak możemy przeczytać na stronie internetowej Kolei Mazowieckich, choć EN57 038 jest najstarszym obecnie czynnym pojazdem z tej serii kolejowej w Polsce, jego kondycja jest bardzo dobra. Jako potwierdzenie powołano się na wskaźnik, który mówi o gotowości pojazdu do jazdy - to aż 97 proc. 

Zobacz wideo Dr Majewski: Elektryczne pociągi już mamy. Stoją na torach, mogą wozić nas i nasze ładunki

"Babcia" przejechała ponad sześć milionów kilometrów 

"Babcia" nazywana też potocznie "kiblem", czyli EN57 038 to jeden z najliczniej i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów z tej serii. Została ona wyprodukowana w PAFAWAG Wrocław w 1963 roku. Karierę na kolei rozpoczęła w Krakowie 9 maja tego samego roku. Od 1991 roku została przeniesiona do Tarnowa, a stamtąd po ośmiu latach trafiła do Nowego Sącza, gdzie została do 2001 roku.

Później jeździła w PKP "Przewozach Regionalnych", Małopolskim Zakładzie Przewozów Regionalnych, Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. Od 2003 roku jeździ po Mazowszu - najpierw w Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów, a potem w Oddziale Utrzymania ezt w Tłuszczu. 

Zdjęcie ilustracyjne. Oszukiwali kobiety metodą na "amerykańskiego żołnierza". Wyłudzili 2 mln zł

Łącznie pojazd przejechał ponad sześć milionów kilometrów. Inne najstarsze jednostki E57 mają być sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, jednak "babcia" nie wybiera się jeszcze na emeryturę, wręcz przeciwnie. 

"Babci" przywrócone zostaną jej historyczne barwy 

Jednostka EN57 038 zostanie przemalowana i wróci do swoich historycznych granatowo-żółtych barw. Ofertę w przetargu na przywrócenie jej kolorów złożył ZNTK Mińsk Mazowiecki. Konieczne będą jednak pewne modyfikacje wynikające zarówno z obecnych przepisów, jak i potrzeby oznaczenia przynależności do Kolei Mazowieckich - pisze rynek-kolejowy.pl. Oprócz tego zaplanowana została również naprawa wózków.

 
Więcej o: