Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Jak możemy przeczytać na stronie internetowej Kolei Mazowieckich, choć EN57 038 jest najstarszym obecnie czynnym pojazdem z tej serii kolejowej w Polsce, jego kondycja jest bardzo dobra. Jako potwierdzenie powołano się na wskaźnik, który mówi o gotowości pojazdu do jazdy - to aż 97 proc.
"Babcia" nazywana też potocznie "kiblem", czyli EN57 038 to jeden z najliczniej i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów z tej serii. Została ona wyprodukowana w PAFAWAG Wrocław w 1963 roku. Karierę na kolei rozpoczęła w Krakowie 9 maja tego samego roku. Od 1991 roku została przeniesiona do Tarnowa, a stamtąd po ośmiu latach trafiła do Nowego Sącza, gdzie została do 2001 roku.
Później jeździła w PKP "Przewozach Regionalnych", Małopolskim Zakładzie Przewozów Regionalnych, Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. Od 2003 roku jeździ po Mazowszu - najpierw w Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów, a potem w Oddziale Utrzymania ezt w Tłuszczu.
Łącznie pojazd przejechał ponad sześć milionów kilometrów. Inne najstarsze jednostki E57 mają być sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, jednak "babcia" nie wybiera się jeszcze na emeryturę, wręcz przeciwnie.
Jednostka EN57 038 zostanie przemalowana i wróci do swoich historycznych granatowo-żółtych barw. Ofertę w przetargu na przywrócenie jej kolorów złożył ZNTK Mińsk Mazowiecki. Konieczne będą jednak pewne modyfikacje wynikające zarówno z obecnych przepisów, jak i potrzeby oznaczenia przynależności do Kolei Mazowieckich - pisze rynek-kolejowy.pl. Oprócz tego zaplanowana została również naprawa wózków.