Zmiany w przepisach dotyczących jazdy samochodem często wywołują dyskusje opinii publicznej. Tak samo jest w tym przypadku. Konfiskata pojazdów, czarne skrzynki, czy monitoring prędkości auta to tylko kilka z nowych nakazów nałożonych przez polski rząd i Unię Europejską. Jakie jeszcze szykują się zmiany dla kierowców w 2022 roku?
Wraz z nowelizacją prawa karnego, polski sejm wprowadził przepis umożliwiający konfiskatę auta prowadzonego przez osobę nietrzeźwą. Prawo ma być egzekwowane, gdy zatrzymany kierowca ma co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi. W przypadku spowodowania kolizji lub wypadku minimalny próg zmniejsza się do 0,5 promila. Jeśli pojazd nie należy do prowadzącej go osoby pod wpływem, sąd będzie miał prawo orzec konfiskatę równowartości pojazdu, określoną w polisie ubezpieczeniowej. W razie braku ważnej polisy, za wartość pojazdu uznaje się średnią cenę rynkową podobnych pojazdów.
Oprócz wprowadzenia prawa konfiskaty pojazdu rząd zwiększył także kary pozbawienia wolności dla pijanych kierowców, którzy spowodowali ciężki lub śmiertelny wypadek. Od 2022 roku sąd będzie mógł skazać sprawcę na karę pozbawienia wolności do 16 lat. Do niedawna maksymalny wyrok wynosił 12 lat. Oprócz zmian w prawie karnym nowe przepisy dotyczyć będą także nalepek kontrolnych i kart pojazdu. Od 4 września 2022 roku obie rzeczy tracą swoją ważność. Oznacza to m.in. brak obowiązku przekazywania karty pojazdu przy sprzedaży go nowemu właścicielowi.
Nowe rozporządzenie unijne weszło w życie 6 lipca 2022 roku. Przepisy nakazują producentom aut instalowanie specjalnych systemów elektronicznych, w tym czarnej skrzynki. Urządzenie ma działać na tej samej zasadzie co sprzęt znajdujący się w samolotach. W trakcie jazdy rejestrowane będą takie czynniki jak:
Urządzenie nie będzie jednak w stanie rejestrować obrazu ani dźwięku. Czarne skrzynki będą montowane w miejscu niewidocznym dla kierowców. Zebrane przez nie informacje trafią do prokuratury, przez co określenie przyczyn i okoliczności zdarzenia stanie się o wiele prostsze.
Oprócz czarnych skrzynek Unia Europejska zmieniła także przepisy dotyczące homologacji. Każdy nowy samochód będzie musiał mieć zainstalowane systemy elektroniczne, mierzące m.in. jak szybko porusza się pojazd oraz informujące kierowcę o przekraczaniu dozwolonej prędkości. W niektórych przypadkach, dzięki systemowi ISA pojazd będzie w stanie same ograniczyć pęd samochodu. Nowe przepisy wchodzą w życie w lipcu, jednak najbliższe dwa lata będą uznawane za tzw. okres przejściowy. W 2024 wszystkie nowe samochody będą musiały być wyposażone w opisany wyżej sprzęt.