Nowe zasady wyprzedaży w Polsce. Klientów czeka prawdziwa rewolucja! Kiedy możemy spodziewać się zmian?

Promocje, rabaty i zniżki to bez dwóch zdań jedne z najlepszych sposobów na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Wielu sprzedawców wykorzystuje ten chwyt marketingowy do uzyskania nieuczciwej przewagi nad konsumentem. Te nieczyste zagrywki mają dobiec końca wraz z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus.

Chyba każdy z nas natknął się kiedyś na przecenę, która finalnie wcale nie okazywała się tak atrakcyjna. Ukrywanie wcześniejszych cen, czy też pozorne wyprzedaże to niestety dość częsta zagrywka wielu sprzedawców. Dyrektywa Omnibus ma na celu usunięcie tych nieuczciwych praktyk i wprowadzenie paru zmian do zasad prowadzenia promocji. Kiedy możemy się ich spodziewać?

Zobacz wideo Black Friday. Święto amerykańskiego konsumpcjonizmu?

Co zmienia dyrektywa Omnibus? Sprzedawcy będą musieli dostosować się do nowych zasad

Dyrektywa Omnibus ma wprowadzić zmiany w prezentacji informacji dotyczących wyprzedaży i obniżek. Jej pełna nazwa, brzmi Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Zawarte w niej wytyczne mają zapewniać wiarygodność opinii o przecenach produktów i usług. 

Nowe zmiany mają działać dla dobra klientów. Wytyczne wzmacniają bądź zmieniają obowiązujące przepisy dotyczące ochrony konsumenta. Omnibus ma także unowocześnić prawo w biznesie e-commerce w interesie bezpieczeństwa kupujących. Nowe przepisy są na bieżąco wprowadzane w naszym kraju już od 28 maja 2022 roku.

Dyrektywa Omnibus, a e-sklepy. Jakie zmiany wprowadzi?

Najwięcej zmian wprowadzanych przez dyrektywę dotyczy biznesów e-commerce. Właściciele sklepów internetowych będą zobowiązani do podania kupującym informacji tj. swój numer telefonu, adres i e-mail. W ten sposób konsument będzie w stanie w szybki i bezpośredni sposób skontaktować się ze sprzedawcą. Nowe wytyczne sięgają także sklepów stacjonarnych.

Po wejściu dyrektywy Omnibus w życie, przy każdej wyprzedaży klient musi zostać poinformowany o wcześniejszej opłacie za produkt lub usługę. Ta zmiana ma na celu wyeliminowanie pozornych przecen. Obok obecnego kosztu będzie musiała pojawić się informacja o cenie, która obowiązywała na 30 dni przed wprowadzeniem zniżki.  

Więcej o: