Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem pozwalającym na potwierdzenie swojej tożsamości w elektronicznych systemach administracji oraz na podpisanie dokumentu podpisem zaufanym. Służy on wyłącznie do kontaktów z administracją publicznym i jest ważny przez okres trzech lat. Po tym czasie można przedłużyć jego ważność na kolejne trzy lata. By go założyć wystarczy posiadać numer PESEL i pełną lub ograniczoną zdolność do wykonywania czynności prawnych.
Zobacz wideo
Czy warto rozliczać się ze współmałżonkiem? Pytamy ekspertkę
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Profil zaufany jak założyć? Proste rozwiązania
Swój profil zaufany możesz założyć na 3 sposoby.
- Formularz online — wypełniany na stronie profilu zaufanego, podaje się imię, nazwisko i PESEL i rejestruje. Następnie trzeba się udać osobiście do punktu potwierdzającego na przykład urzędu skarbowego, wojewódzkiego czy pocztowego.
- Konto bankowe — firmy, które mogą potwierdzić twoją tożsamości na potrzeby rejestracji na profilu zaufanym. Są to podmioty, które dostały zgodę na potwierdzanie, ponieważ uwierzytelniają dane klientów podczas zakładania konta
- E-dowód — ten dowód ma wbudowany chip, który zawiera twoje dane. Do skorzystania z tej opcji potrzebny będzie specjalny czytnik, który umożliwi odczytanie.
Co można załatwić z profilem zaufanym. Lista spraw
Profil zaufany jest powiązany z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Dzięki niemu można się bezpośrednio zalogować do serwisu konkretnego urzędu. Po zalogowaniu można załatwić sprawy dostępne w wybranym serwisie. Obsługiwać konto w serwisie Biznes.gov.pl, składać wnioski o ochronę na platformie Urzędu Patentowego. Mając profil zaufany, możesz:
- wysyłać e-formularze udostępnione online przez dany urząd. Taki formularz wypełnia się online i podpisuje elektronicznie. Po zalogowaniu na swoje konto wybiera się przycisk „Podpisz podpisem zaufanym" i potwierdza kodem autoryzacyjnym, dostarczonym SMS-em.
- złożyć dowolne pismo do urzędów, które obsługują platformę ePUAP.
- Sprawdzić katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP.
- Zalogować się na IKP, gdzie można odbierać e-receptę, e-skierowanie. Zobaczyć dokumenty medyczne, złożyć wniosek o EKUZ czy wybrać lekarza POZ.