Świąteczny prezent cię rozczarował? Możesz go zwrócić! UOKiK przypomina o terminach

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas wspólnego biesiadowania przy stole, ale też dawania prezentów. Czasami zdarza się, że upominek jest nietrafiony - zły rozmiar, kolor lub po prostu nam się nie przyda. Czy każdy prezent można zwrócić? UOKiK przypomina o przepisach.

Kupując prezenty świąteczne, martwimy się, że obdarowany nie będzie zadowolony z tego, co otrzymał. Podarek może okazać się nieprzydatny lub nie wpaść w czyjeś gusta, a kupując ubrania łatwo nie trafić z rozmiarem. Czy w tej sytuacji prezent jest zmarnowany? Niekoniecznie! Pamiętaj, że masz prawo do zwrotu.

Zobacz wideo Prezenty last minute. Sposób, jak szybko je zapakować

Zainteresował Cię ten artykuł? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Co zrobić, jeśli prezent nie podoba się obdarowanemu? Możesz go zwrócić do sklepu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował na swoim portalu poradnik, co należy zrobić, jeśli świąteczny prezent był nietrafiony. Okazuje się, że jeśli przedmiot został zakupiony przez internet, to mamy prawo zwrócić go w ciągu 14 dni od zakupu. Nie trzeba w tej sytuacji podawać przyczyny zwrotu. Jest to związane z tym, że kupując rzeczy przez internet, nie mamy możliwości obejrzenia ich przed transakcją. Oczywiście dotyczy to prezentów, które nie zostały zniszczone i nie noszą śladów użytkowania.

Czy prezenty zakupione stacjonarnie też można zwrócić? Sprawa ma się nieco inaczej

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował również, jak postępować, jeśli prezent został kupiony w sklepie stacjonarnym. Zwrot takiego zakupu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. Kupując stacjonarnie, klient ma możliwość obejrzenia przedmiotu czy ewentualnego przymierzenia przed zakupem. Sprzedający ma prawo nie przyjąć zwrotu lub zaoferować w zamian kartę podarunkową zamiast oddania gotówki.

Jakich prezentów nie można zwracać? Dobrze zastanów się przed zakupem

Kupując prezenty, należy dobrze rozważyć, co chcemy komuś podarować. Niektóre przedmioty nie podlegają zwrotom niezależnie od tego, w jaki sposób zostały zakupione. Są to m.in.:

  • produkty z krótkim terminem przydatności
  • personalizowane prezenty na zamówienie (np. z grawerem)
  • otwarte prezenty, które dostarczono w zapieczętowanym opakowaniu
  • bilety na mecz, koncert lub inne wydarzenie kulturowo-rozrywkowe
Więcej o: