Japończycy przodują na świecie, jeśli chodzi o średnią długość życia. W przypadku mężczyzn wynosi ona 82 lata, natomiast u kobiet jest to 88 lat. Oznacza to, że po ulicach porusza się tam sporo aut, gdzie za kierownicą zasiadają osoby w podeszłym wieku. Kilka lat temu właśnie oni byli odpowiedzialni za znaczną część wypadków drogowych. W wyniku tego w 2017 roku postanowiono wprowadzić obowiązkowe testy dla kierowców, którzy przekroczyli 75. rok życia.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Naukowcy przeanalizowali dane policyjne dotyczące wypadków na drogach z udziałem osób w wieku ponad 70 lat, do których doszło w okresie od lipca 2012 roku do grudnia 2019 roku. Okazało się, że osoby w tym wieku brały udział w blisko 670 tysiącach kolizji drogowych oraz 197 tysięcy wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów z tej samej grupy wiekowej. Badacze zauważyli, że po zaostrzeniu polityki drogowej w 2017 roku liczba wypadków u kierowców płci męskiej wyraźnie się zmniejszyła, choć jednocześnie wzrosła liczba obrażeń i urazów wśród starszych pieszych i rowerzystów, na co miało wpływ szukanie alternatyw do poruszania się.
Zwiększająca się liczba wypadków z udziałem osób starszych jest coraz większym problemem z uwagi na starzenie się społeczeństwa. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazały, że ponad połowa kierowców powyżej 60 lat popiera nakaz odnawiania prawa jazdy co 5 lat po osiągnięciu wieku 70 lat. Obecnie kierowcy w tym kraju muszą odnawiać swoje uprawnienia co trzy lata, jednak proces ten nie wymaga od nich poddania się badaniom medycznym.
Test ma za zadanie sprawdzić zdolności poznawcze oraz wykluczyć podejrzenie demencji. Jedno z zadań polega na wykreśleniu konkretnych liczb z całego zbioru zawierającego 100 liczb od 1 do 9. Inne ma za zadanie sprawdzić pamięć, osoba dostaje kilka obrazków, a za jakiś czas musi wskazać na arkuszu, które z nich już widziała. Negatywny wynik testu nie wiąże się od razu z utratą prawa jazdy, a jedynie ze skierowaniem na specjalistyczne badania, których wynik przesądzi, czy badany będzie mógł jeszcze zasiąść za kierownicą.