Niskie emerytury to od wielu lat duży problem. W związku z tym wszelkie dodatki do podstawowego świadczenia niezwykle cieszą seniorów. Nieliczni emeryci mogą wnioskować o dodatkowe 200 zł do swojej emerytury. Podpowiadamy, jakie warunki należy spełnić i do kogo zgłosić się z wnioskiem.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Od 2022 roku dodatek jest wypłacany seniorom, którzy pomagali jako strażacy-ochotnicy oraz ratownicy górscy. Warunkiem do otrzymania świadczenia jest czynna służba przez 25 lat (mężczyźni) lub 20 lat (kobiety) w następujących organizacjach:
Warto pamiętać, że takie osoby nie mogą przejść wcześniej na emeryturę, a więc świadczenie będzie przyznawane dopiero po ukończeniu wieku emerytalnego, czyli 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet.
Choć większością świadczeń zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, tym razem za wypłatę dodatkowych pieniędzy odpowiada Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wysokość dodatku podlega corocznej waloryzacji i jest przyznawany niezależnie od kwoty aktualnego świadczenia. Ponadto jest wypłacany do emerytury co miesiąc.
Wniosku o wypłacenie dodatku nie należy składać w placówce lub na stronie ZUS. W tym przypadku trzeba złożyć go u miejskiego lub powiatowego komendanta straży pożarnej. Aby został on rozpatrzony, musi być uzupełniony o dokumentację potwierdzającą uczestnictwo w akcjach ratunkowych oraz oświadczenie od świadka, który także to potwierdzi. Warto pamiętać, iż udział w wymienionych wyżej organizacjach nie musi być ciągły. Wystarczy, że wnioskodawca raz w roku wziął udział w akcji ratunkowej.