Kiedy zmieniamy opony na letnie? Wymiana ogumienia zawsze generuje pewien koszt, ale na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Oczywiście niekiedy zdarza się, że jesteśmy w stanie taką operację przeprowadzić sami, ale większość właścicieli aut musi udać się do serwisu. Podstawowym problemem może być w tym przypadku fakt, że w naszym kraju panuje dość kapryśna aura. Zdarza się przecież, że jeszcze przełom marca i kwietnia może nas przywitać "szklanką" na drodze. Ta zaś jest o wiele bardziej niebezpieczna wtedy, gdy właśnie wymieniliśmy opony na letnie.
Czy zmieniać już opony na letnie? Co powinno posłużyć nam za sygnał, że to już czas? Wbrew pozorom wskazywanie konkretnego okresu w kalendarzu na niewiele się tutaj zdaje. Pory roku w naszym klimacie są bowiem bardzo zmienne, wraz z nimi zaś sytuacja na drogach.
Z reguły przyjmuje się, że bardzo pomocne mogą być dwa czynniki:
Kiedy zmienić opony na letnie? Czym różnią się od siebie opony zimowe i letnie? Trzeba pamiętać o tym, że różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami akcesoriów samochodowych są znaczące. Chodzi m.in. o:
Dzięki oponom letnim możliwe jest optymalne prowadzenie auta zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Osiągają lepsze osiągi, jeśli chodzi o drogę hamowania i akustyczny komfort jazdy. Bezsprzecznie ich zaletą są także mniejsze opory toczenia, które przekładają się na niższe zużycie paliwa.
Kiedy zmienić opony na letnie? Co jeszcze warto brać pod uwagę? Niektóre osoby pozostają zwolennikami ogumienia całorocznego. Z konieczności stanowi ono kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Ich podstawową zaletą jest fakt, że nie trzeba ich wymieniać dwa razy w ciągu roku. To z kolei przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy.
Kompromisowa budowa opon całorocznych sprawia, że będą się zachowywały latem lepiej od ''zimówek'', w chłodniejszej porze roku jazda na nich będzie bezpieczniejsza niż na ogumieniu letnim. Co do zasady nie da się jednak porównać ich możliwości do właściwie używanych opon sezonowych. W lecie będą się zużywały szybciej, zimą zaś trudniej będzie o dobrą przyczepność.
Trudno więc polecać opony całoroczne jako najlepsze rozwiązanie. Z reguły są użytkowane z powodzeniem raczej przez osoby, które jeżdżą niewiele i robią to w terenie miejskim. Tam można liczyć na lepsze warunki zimą, co zmniejsza ryzyka.
Zobacz też: Dla tych kierowców Google Maps przygotował nową, ważną funkcję. Dzięki niej zaoszczędzisz czas