Miasta się coraz bardziej rozwijają, a wraz z nimi infrastruktura drogowa. O wiele częściej można spotkać trzypasmowe arterie i obwodnice. Ich głównym zdaniem jest usprawnienie ruchu i minimalizacja ryzyka zakorkowań. Niestety w praktyce nie zawsze tak jest z prostego powodu. Kierowcy nie zawsze poruszają się po nich zgodnie z zasadami. Zbyt wolna jazda i trudności ze zmianą pasa ruchu są najczęstszymi błędami.
Więcej podobnych artykułów można znaleźć na naszej stronie głównej Gazeta.pl
Jeśli sytuacja wygląda następująco: Na drodze trzypasmowej, środkowy pas jest wolny, jednak zarówno na lewym, jak i na prawym porusza się pojazd. Jednocześnie chcą zmienić pas ruchu na środkowy. Kto ma pierwszeństwo? Prawo o ruchu drogowym artykuł 22, ustęp 4 reguluję tę kwestię. Kierujący pojazdem, musi ustąpić pierwszeństwa jadącemu na tym pasie oraz pojazdowi wjeżdżającemu z prawej strony.
Mimo ogólnych zasad pierwszeństwa są jeszcze 2 wymogi. Samochód jadący prawym pasem, by uzyskać pierwszeństwo, nad tym jadącym lewym pasem musi najpierw włączyć lewy kierunkowskaz. Nie ma wyjątku pozwalającego na nie sygnalizowanie manewru. Kierunkowskaz jest wyznacznikiem pierwszeństwa. Po drugie ważna jest ostrożność. Artykuł 22, ustęp 1 ustawy Prawo o Ruchu drogowym wyraźnie wskazuje na to, że:
Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Według nowego taryfikatora mandatów obowiązującego od 1 stycznia 2022 roku poprawne wykonanie manewry może pozwolić nam uniknąć bardzo drogiej kary. Możliwe, że niewiele osób zdaje sobie sprawę, że nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem zmieniającego zajmowany pas ruchu oznacza wykroczenie, które może skutkować mandatem od zaledwie 20 złotych do dotkliwych 3000 złotych. To przekroczenie dodaje nam jeszcze do konta 5 punktów karnych.