Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła pracę nad wdrożeniem systemu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, w skrócie KSZR. Ten program ma pojawić się na drogach, zaczynając już od trzeciego i czwartego kwartału bieżącego roku. Obejmować będzie 28 procent długości całej sieci w Polsce, czyli nawet 1100 kilometrów dróg.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Ten projekt przewiduje realizacje umów na Centralny Projekt Wdrożeniowy, jak i Regionalne Projekty Wdrożeniowe w Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Opolu, Łodzi oraz Olsztynie. GDDKiA informuje:
Ukończenie prac umożliwi zarządzanie ruchem na międzynarodowym szlaku transportowym łączącym Gdańsk z Czechami i Słowacją, prowadzącym przez Warszawę, Łódź i okolice Katowic, z odnogą do Wrocławia. CPW obejmie wybrane odcinki dróg w granicach woj. mazowieckiego - A2, S7 i S8. Cztery RPW obejmą natomiast pozostałe odcinki dróg wspomnianego szlaku transportowego: S6 i S7 na terenie woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, A1 i A2 w woj. łódzkim, A1, A4, S1 w woj. śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 i A4 w woj. dolnośląskim i opolskim.
Na drogach może pojawić się nawet 3,5 tysiąca nowych urządzeń, jak znaki zmiennej treści oraz kamery. Mają one za zadanie obserwacje przejeżdżających pojazdów i zbieranie informacji o natężeniu ruchu, prędkości i rodzaju pojazdów. Następnie te dane będą przetwarzane i wyświetlane na znakach świetlnych, a znaki pryzmatyczne będą wyświetlały komunikaty.
Znaki pryzmatyczne przypominają znaki drogowe, jednak mogą one wyświetlać jedną z trzech ustalonych wcześniej treści. Zmiana znaku jest realizowana przez obrót elementów obrotowych w postaci graniastosłupów o podstawie trójkątnej, czyli tak zwany pryzm. System będzie wyświetlać na autostradach i drogach ekspresowych z wyprzedzeniem informacje na przykład o wypadkach i będą sugerować korzystny objazd, co pozwoli uniknąć korków. Na drogach objętych tym systemem ma polepszyć się komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa.