W kwietniu wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu pracy. Warto się z nimi zapoznać, gdyż w kilku obszarach nadchodzą duże zmiany. Pracownikowi przysługuje kilka nowych praw, ale nie wszystkie są zadowalające. Zmiany dotyczą głównie pracy zdalnej i urlopu rodzicielskiego, jednak warto zwrócić uwagę również na inne aspekty. Sprawdź, jakie zmiany zajdą w Kodeksie pracy 2023.
Pracownicy doczekali się przepisów dotyczących pracy zdalnej. W pandemii wiele osób przekonało się, że niektóre zadania i stanowiska nie wymagają obecności w miejscu pracy i można je śmiało wykonywać zdalnie. Gdy nowe przepisy wejdą w życie, pracodawca będzie mieć obowiązek uwzględnienia wniosku o pracę zdalną złożonego przez:
Warunki i miejsce pracy zdalnej mają zostać ustalone wspólnie z pracodawcą. Choć wydaje się to pozytywną zmianą, jest ona nieco kontrowersyjna. Złożenie wniosku o pracę zdalną przez rodzica wychowującego małe dziecko sugeruje, że połączenie obowiązków służbowych z rodzicielskim jest łatwiejsze w domu. Wśród wielu mam istnieje jednak przeświadczenie, że praca przy jednoczesnym pilnowaniu dziecka jest bardzo utrudniona i łatwiej pełnić niektóre obowiązki w miejscu służbowym. Rodziców czekają też inne zmiany.
Zmiany w Kodeksie pracy będą dotyczyć także urlopów rodzicielskich. Zostaną one wydłużone:
Ponadto każdy opiekun ma mieć gwarancję 9 tygodni urlopu, których nie można przerzucić na drugiego rodzica. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, ma to ułatwić rodzicom połączenie pracy z wychowywaniem dziecka i jednocześnie zachęcić do równego dzielenia się opieką. Wprowadzono także 5 dni bezpłatnego urlopu, które przysługują pracownikowi w przypadku konieczności zaopiekowania się dzieckiem lub innym członkiem rodziny, np. w trakcie choroby.
Ważna informacja dla pracodawców. Przysługuje im prawo przeprowadzenia kontroli trzeźwości pracownika, jeśli występują uzasadnione podejrzenia co do jego stanu. Jeżeli wynik testu wskaże, że pracownik stawił się w miejscu pracy pod wpływem alkoholu bądź innych środków odurzających, pracodawca nie może dopuścić go do wykonywania obowiązków służbowych.