Ogromne poruszenie wśród Polaków wywołał reportaż "Franciszkańska 3", opowiadający o tym, jak papież tuszował przestępstwa pedofilii w Kościele Katolickim. Wiele osób zaczęło bronić Jana Pawła II, inni z kolei argumentowali, że zostały podane niezbite dowody. Co zaskakujące, oblężenie przeżywają teraz sklepiki z pamiątkami. Emisja reportażu wywołała odwrotne skutki do zamierzonych.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Premiera reportażu "Franciszkańska 3" miała miejsce 6 marca 2023 r. w programie "Czarno na białym" na TVN24. Autor, Marcin Gutowski, opisał czasy, w których Karol Wojtyła był jeszcze biskupem i arcybiskupem w kościele krakowskim. Emisja wywołała prawdziwe poruszenie wśród Polaków. Próbując podtrzymywać kult papieża, TVP zaczęło emitować homilie po "Wiadomościach", a Sejm postanowił podjąć uchwałę w sprawie "obrony dobrego imienia Jana Pawła II". Jednak wiele osób pochwala materiał, uważając, że nareszcie fakty wychodzą na jaw.
Reportaż "Franciszkańska 3" jest efektem wielomiesięcznej pracy, opartej na wieloźródłowych dokumentach, relacjach świadków i – co najważniejsze – dający głos samym ofiarom.
– powiedział Grzegorz Kajdanowicz w Faktach TVN.
Reportaż można obejrzeć online na stronie tvn24.pl.
Choć reportaż wstrząsnął większością Polaków, to sklepy z pamiątkami przeżywają teraz takie oblężenie jak w czasach beatyfikacji papieża. Po emisji reportażu dziennikarze portalu o2.pl wybrali się do Krakowa, by zbadać sytuację sprzedawców. Film Gutowskiego zdaje się wywoływać zupełnie odmienne reakcje od zamierzonych, bowiem klienci kupują znacznie więcej gadżetów z Janem Pawłem II niż dotychczas.
Z roku na rok zainteresowanie Wojtyłą rośnie, teraz po tej aferze znów jest niezły skok.
— powiedział w rozmowie z reporterami właściciel jednego ze sklepików.
Często zagraniczni klienci mówią mi nawet: wezmę dwie sztuki, zamiast jednej, żeby dać znajomym, którzy nie mogli przyjechać do Krakowa.
— dodaje inna sprzedawczyni.
Klienci najczęściej sięgają po magnesy z fotografią papieża. Kosztują one kilkanaście złotych i zazwyczaj przedstawiają Jana Pawła II z wizerunkiem kanonizacyjnym. Dziennie turyści są w stanie kupić nawet kilkadziesiąt sztuk gadżetów.