Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Obowiązkiem sprzedawców w Polsce jest wydanie rachunku lub faktury dla każdego z klientów. Wydruki tego typu są szczególnie przydatne w przypadku produktów, które obejmuje gwarancja. Dzięki zachowaniu papierowego dowodu zakupu zwykle można je wymieniać lub reklamować bez większych problemów. Nowy system ma być w stanie przechowywać wszystkie paragony w jednym miejscu.
Elektroniczny odpowiednik klasycznych paragonów będzie traktowany jako dowód zakupu. System dystrybucji tego typu dokumentów wejdzie w życie 15 września 2023 roku. Z inicjatywy Ministerstwa Finansów powstanie w tym celu specjalny HUB paragonowy. Platforma będzie w stanie przechowywać wszystkie paragony fiskalne wydawane przez sklepy w wersji cyfrowej.
Rządowa aplikacja znacznie ułatwi dostęp do dowodów zakupu. Dzięki nie będziesz musiał martwić się o fizyczną kopię wydruku. Zmiana przyniesie korzyści nie tylko klientom, ale i sprzedawcom. Dzięki możliwości wystawiania elektronicznych paragonów wiele sklepów nie będzie ponosić aż tak dużych kosztów związanych z zakupem papieru. Zyska na tym także środowisko. Mniej istotne wydruki, jak np. za zakupy w spożywcze, zwykle od razu ląduje w koszu na śmieci. Wprowadzenie cyfrowych odpowiedników znacznie zmniejszy ilość generowanych odpadów.
Platforma stworzona przez polski rząd będzie służyła do rejestracji klientów i ich zakupów. Jak podaje oficjalna strona podatki.gov.pl, usługa umożliwiająca pobranie dowodu zakupu na smartfona będzie całkowicie anonimowa. Dzięki szeregowi specjalnych kodów aplikacja będzie w stanie przypisać poszczególne osoby z konkretnymi paragonami. Każdy użytkownik tego systemu otrzyma identyfikator, do którego uzyskania niepotrzebne będą żadne dane identyfikujące, czy nawet numer telefonu.
Aplikacja Ministerstwa Finansów nie będzie jednak przechowywać elektronicznych paragonów na wieczność. Na rządowej stronie możemy przeczytać, że dowody zakupu będą zapisywane tylko przez określony czas. Po jego upływie ich pobranie nie będzie już możliwe.
Zakładamy, że Klient będzie miał na odbiór e-paragonu do 30 dni.
Jak skorzystać z nowego rozwiązania rządu? Na wstępie trzeba pobrać odpowiednią aplikację. Program jednorazowo połączy się z systemem, tworząc spersonalizowany identyfikator klienta. Przy następnych zakupach wystarczy poprosić sprzedawcę o elektroniczny dowód zakupu i podać mu kod kreskowy wyświetlany na ekranie telefonu. Po jego zeskanowaniu e-paragon trafi do HUB-a. Należy także pamiętać, że każdy klient ma prawo zażądać wydrukowania fizycznej kopii rachunku.