W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej.
To jednak nie koniec niespodzianek. W 2012 roku geolodzy otrzymali tajemniczy list od 90-letniego Tonino Persico. Mężczyzna zapewniał ich, że jeśli podążą za jego wskazówkami, odnajdą coś, o czym wszyscy zapomnieli ? podaje BBC.
Autor listu wiedział o tunelach, bo w czasie II wojny światowej ukrywał się tam razem z innymi mieszkańcami miasta przed nalotami. W latach 50. zapieczętowano je i wszyscy o nich zapomnieli na dobre pół wieku. Perisco przypomniał jednak, że pod Palazzo Serra di Cassano znajduje się także schron przeciwlotniczy.
Dziś, po latach renowacji, turyści mogą zwiedzać korytarze jako Galleria Borbonica. Muzeum otworzyło swoje podwoje w 2015 roku i daje wgląd na niemalże 400 lat historii "podziemnego miasta".
Zapomniane korytarze powstały z rozkazu Ferdynanda II Burbona. Prace nad nimi rozpoczęto w 1853 roku. Władca obawiał się zamachu stanu, dlatego chciał by zbudowano drogę ewakuacyjną wiodącą z jego pałacu do koszar wojskowych, które znajdowały się na dzisiejszej Via Morelli - podaje portal Nola.
Właśnie dlatego zaczęto drążyć przejścia na tyle szerokie, by zmieściły się tam oddziały wojskowe i konie. Nowe tunele połączono ze starym akweduktem Carmingo, którego mieszkańcy miasta używali już od XVI wieku. Jednak władca zmarł w 1859 roku i budowę zarzucono ? tajemnych przejść nie pociągnięto daleko od pałacu.
Nowe zastosowanie dla nich znalazło się dopiero w latach 30. XX wieku. Składowano tam skonfiskowane samochody i inne pojazdy, bo nie było na nie miejsca na ciasnych ulicach miasta - czytamy na Amusing Planet.
W czasie II wojny światowej urządzono w podziemiach schrony przeciwlotnicze oraz szpital wojskowy. Zmuszeni do przebywania pod ziemią ludzie robili co mogli, by czuć się choć trochę jak w domu. Zbudowano tam nawet łazienki, by zapewnić im minimum komfortu.
Oprócz tego w trakcie wykopalisk naukowcy znaleźli w komnatach i korytarzach przenośne piecyki, zardzewiałe garnki, spróchniałe ze starości wózki dla lalek czy omszałe meble.
W 1943 roku, kiedy do miasta zbliżały się wojska alianckie, wejścia do tuneli zawalono marmurowymi posągami, tak by nikt ich nie znalazł.
Jak widać, było to skuteczne posunięcie, bo faktycznie przez długie lata nikt o nich nie pamiętał.
Dziś tunele są znowu otwarte - tym razem dla zwiedzających. Turyści mogą w Gallerii Borbonica zobaczyć m.in. schody o 115 stopniach, XVII-wieczną cysternę oraz graffiti z czasów II wojny światowej.
Ustawiono tam również kolekcję pojazdów, które zostały tam schowane.
Jak mówi jeden z założycieli muzeum niektórzy z ludzi, którzy chronili się pod ziemią w czasie wojny, do dziś potrafią znaleźć drogę w tunelach - nawet po ciemku - podaje Atlas Obscura.
Zainteresowani wizytą w tym niezwykłym miejscu, znajdą więcej informacji na stronie galleriaborbonica.com.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
W 2005 roku dwóch geologów, Gianluca Minin i Enzo De Luzio, sprawdzało stan podziemi w dzielnicy Monte di Dio w Neapolu. Odkrycie, którego przypadkowo dokonali, było imponujące - pod miastem ciągnęła się sieć podziemnych korytarzy. Tunele były wypełnione zabytkowymi samochodami i reliktami z czasów II wojny światowej. Zobacz więcej zdjęć.
Metro w Pjongjangu, czyli stolicy Korei Północnej, leży 100 metrów pod ziemią. To czyni je jednym z najgłębszych na świecie - donosi CNN. Nie tylko jest najgłębsze, ale także najbardziej tajemnicze. Sfotografowała je 25-letnia fotografka Elaine Li z Hong Kongu w trakcie swojej krótkiej wizyty w tym kraju. Za jej zgodą prezentujemy ten intrygujący fotoreportaż.
Podróżującym towarzyszy patriotyczna muzyka, puszczana przez głośniki.