Mazda CX-9 Fot. Mazda Fot. Mazda
Mazda CX-9 w polskich salonach pojawia się wyrywkowo. Model został stworzony z myślą o amerykańskim rynku, ale jego sporadyczne dostawy do Europy są gorączkowo wyczekiwane. Każda transza CX-9 na Starym Kontynencie sprzedaje się w mgnieniu oka. Nic dziwnego - przestronny SUV jest zawsze bardzo korzystnie wyceniony (ceny nie są stałe). Potężne gabaryty CX-9 robią wrażenie, przy czym całość nie wydaje się przyciężkawa. Jest to zasługa nisko opadającej linii dachu oraz charakterystycznych dla Mazdy niewielkich przednich świateł. Stanowczego wyglądu dodaje jej wydatny grill i wyraźnie nakreślone nadkola. Obok tego auta nie da się przejść obojętnie.
SUV jest o 30 mm krótszy od poprzednika, ale ma o 55 mm szerszy rozstaw osi. Jest też o 90 kg (FWD) lub 130 kg (AWD) lżejszy. Pod maską CX-9 zadebiutował także zupełnie nowy silnik Japończyków. To 2,5-litrowa, turbodoładowana jednostka SKYACTIV-G 2.5T o mocy 250 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który współpracuje z 6-biegowym automatem. To w połączeniu z powszechną opinią o niezawodności Mazd daje mocnego konkurenta do rozważenia przy zakupie kolejnego SUV-a.
Alfa Romeo Stelvio fot. Alfa Romeo fot. Alfa Romeo
Stelvio to pierwszy SUV w portfolio włoskiego producenta, w modelu czuć najlepsze geny Alfy. Jest bardzo blisko spokrewniony z pięknym sedanem Giulia.
Stelvio w topowej, sportowej wersji QV w dniu premiery było nazywane najszybszym SUV-em świata. Nie bez przyczyny. Kierowca testowy Alfa Romeo przejechał nim przez legendarne "Zielone Piekło" (tor Nurburgring) w czasie 7 min. i 51,7 s.
Wnętrze przypomina to ze wspomnianego już wcześniej modelu Giulia. Jest jednocześnie eleganckie, ale ubrane w sportową formę. W standardzie oferowana jest naturalna, czarna skóra i alcantara na fotelach. Dla tych, którzy pragną odrobiny szaleństwa, jest możliwość wybrania koloru przeszyć.
Pod maską pracuje silnik 2,9-litrowy silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Rozwija on 510 KM mocy i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej - w trybie Race zmienia biegi w 150 milisekund.
Jeśli Stelvio QV z obniżonym względem standardowej odmiany zawieszeniem nie dojedzie dalej, to na pewno dojedzie szybciej...
To wyjątkowy model, który pomimo kilku lat od premiery wciąż wygląda świeżo, stanowiąc wzór dla projektantów z konkurencyjnych marek. Styliści zdecydowali się na bardzo odważny projekt o nieklasycznych liniach i wyszli z tego eksperymentu obronną ręką.
Range Rover Evoque Fot. Michał Dek Fot. Michał Dek
Range Rover Evoque to wieloletni bestseller brytyjskiej marki ( teraz go można kupić w niebotycznej promocji ). Pomimo upływu lat jego sprzedaż utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie. Evoque'a już dziś można nazwać kamieniem milowym Land Rovera - modelem, który spopularyzował auta "Wyspiarzy".
Range Rover Evoque Fot. Michał Dek Fot. Michał Dek
We wnętrzu Range'a masz poczucie obcowania z towarem luksusowym. Skóra i inne wysokiej jakości materiały okalają całą deskę rozdzielczą, boczki drzwi i perfekcyjnie wyprofilowane fotele, na których czujesz się jak na wygodnej sofie. Zaskakująco wygodnie jest też w drugim rzędzie siedzeń - nawet rośli pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca nad głową. Równie dobrze jest pod względem przestrzeni na nogi, o ciasnocie też nie ma tu mowy. To spore zaskoczenie, tym bardziej gdy weźmie się pod uwagę wielkość kufra, który połknie 575 litrów.
Skoda Karoq fot. Skoda fot. Skoda
Mniejszy i tańszy brat bardzo popularnego w Polsce Kodiaqa. Nie mogliśmy nie umieścić go w zestawieniu. W Karoqu ostre kąty złagodzono, a model prezentuje się naprawdę dynamicznie i trzeba przyznać, że jest wyjątkowo zgrabny. W oczy przede wszystkim rzucają się piękne reflektory, które wyglądają jak bryły lodu lub rzeźby z kryształu. Przy dolnej krawędzi świateł producent umieścił wąski światłowód, który wytwarza jednolite światło kierunkowskazów i świateł dziennych w technologii LED.
Skoda kusi bogatym wyposażeniem już w najtańszych wersjach. W standardzie dostajemy m.in.: 17-calowe felgi, trójramienną kierownicę skórzaną, bezkluczykowe uruchamianie silnika, relingi dachowe, czujniki parkowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, przednie światła przeciwmgielne, elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, oświetlenie tylne w technologii LED, system Light Assist z czujnikiem deszczu i zmierzchu, system Front Assist, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne z oświetleniem wokół drzwi, Bluetooth i dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.
Karoq wszedł na runek z dwoma silnikami benzynowymi i trzema dieslami. Moc waha się od 115 do 190 KM. W ofercie dostępny jest najnowszy silnik 1.5 TSI z systemem dezaktywacji cylindrów. Z kolei w topowym 2.0 TDI 190 KM dwusprzęgłowy automat DSG (7 przełożeń) i napęd 4x4 będą standardem. W niższych wersjach silnikowych są to dodatkowo płatne opcje.
Audi Q5 Fot. Michał Dek Fot. Michał Dek
Z wyglądu to klasyczny SUV. Zwiększony prześwit, klasyczne kształty, muskularna sylwetka i eleganckie przetłoczenia karoserii - to stara, dobra szkoła projektowania SUV-ów.
Audi SQ5 Fot. Audi Fot. Audi
Tak jak karoseria, również we wnętrzu podobieństwo Q5 do pozostałych modeli Audi jest ogromne. I nie jest to minusem. Wręcz przeciwnie. Materiały, ich spasowanie, dbałość o detale - to wszystko tworzy klimat luksusu. Nie masz wątpliwości, że siedzisz w samochodzie klasy premium. Audi po mistrzowsku miesza klasyczną skórę z alcantarą, aluminium z miękkimi plastikami. Tu nawet zaślepka zapalniczki jest cieszącym oko drobiazgiem.
Audi naszpikowało Q5 nowoczesną technologią. O bezpieczeństwo dbają systemy wykrywające inne samochody w martwych polach lusterek; obliczające odległość od poprzedzającego auta; ostrzegające, a nawet przyhamowujące w razie potrzeby; informujące o utrudnieniach w ruchu. Na duży plus trzeba też dopisać napęd quattro, który nie dopuszcza do nad- czy podsterowności i pozwala wjechać na leśne dukty.
W ofercie są cztery silniki, z których każdy poprawiono w celu uzyskania wyższej efektywności paliwowej i lepszych osiągów, 2.0 TDI (150 KM), 2.0 TDI (190 KM) 2.0 TFSI (258 KM), 3.0 TDI (286 KM).