Ludzie toną w ciszy. "Ze względu na ten wysiłek to śmierć długa i męcząca". Jak rozpoznać, że ktoś się topi?

Im bliżej wakacji, tym więcej osób zacznie pojawiać się przy zbiornikach wodnych. Nie wszystkie miejsca, w których pływają ludzie, są jednak odpowiednio strzeżone, a te które są, nadal wymagają od nas zachowania ostrożności. Fakty są brutalne: w zeszłym roku utonęło w Polsce 408 osób. I wszyscy powinniśmy o tym pamiętać. Jak rozpoznać, czy ktoś się topi?

- Wbrew pozorom ci, którzy nie potrafią pływać, nie topią się często. Takie osoby zwykle boją się wchodzić do wody albo trzymają się blisko brzegu. Wiedzą, na ile mogą sobie pozwolić - mówił w opublikowanej kilka lat temu przez Gazeta.pl rozmowie ratownik medyczny, Łukasz Stępień. Gdy w drugiej połowie maja tego roku temperatury zaczęły wzrastać, rosła też liczba ofiar śmiertelnych. 

Kamil ŁukasiewiczRatownik medyczny: Do dziś mam przed oczami ciało człowieka pobitego na śmierć

Od 1 kwietnia Komenda Główna Policji odnotowała już 67 utonięć - czytamy na oficjalnym profilu Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. I ile razy nie powtarzalibyśmy tego apelu i nie cytowali słów ratownika, to zawsze będzie za mało. Bo tym, którzy choć trochę potrafią pływać, nad wodą wzrasta pewność siebie. Ładna pogoda, relaks, dobra zabawa czasem alkohol, o lekkomyślność łatwo. Czasem dochodzi presja otoczenia, a czasem po prostu nieuwaga. To istotne szczególnie w przypadku rodziców i opiekunów dzieci, bo wystarczą naprawdę sekundy, by doszło do tragedi. Myślisz, że to cię nie dotyczy? Właśnie dlatego powinieneś przeczytać ten tekst. 

Co charakteryzuje topielców? Na co warto zwracać uwagę? "Jedna z najbardziej dramatycznych śmierci" 

Wbrew pozorom osoby, które rzeczywiście się topią nie wyglądają jak te, które oglądamy w niektórych filmach. Organizm człowieka tak naprawdę nie jest przystosowany do nadmiernej ruchliwości oraz wydawania głośnych dźwięków. 

W rzeczywistości woda zalewa topielcowi usta. Każda próba krzyku o pomoc, wiąże się z zaciągnięciem powietrza, a to krótka chwila, w której jego usta są zalewane wodą. Dlatego jest znikoma szansa wydania z siebie naprawdę głośnego dźwięku. Kolejnym charakterystycznym zachowaniem jest ułożenie kończyć. Osoba tonąca stara się za wszelką cenę utrzymać na powierzchni wody. Wyparciu pomaga natomiast rozłożenie rąk. Podniesienie jednej z nich wiąże się z nagłą utratą równowagi i zanurzeniem. 

Tonący myśli tylko o tym, żeby wziąć haust powietrza, a nie wołać o pomoc.

I tak jak mówi wspomniany już ratownik Łukasz Stępień, nie usłyszymy, że ktoś tonie. Jest to naprawdę mało pradopodobne. Możemy to jedynie zauważyć. 

Łańcuch życia. Co to jest? Jak go prawidłowo wykonać? (zdjęcie ilustracyjne)Łańcuch życia. Co to jest? Jak go stworzyć, żeby pomóc tonącemu?

Co więc warto robić, gdy widzimy, że ktoś stara się za wszelką cenę utrzymać na wodzie i nie wydaje dźwięków? Warto utrzymywać z takimi osobami stały kontakt wzrokowy. Istnieje duża szansa, że uda się dostrzec potrzebę pomocy. 

Na podstawie obserwacji ratowników, naukowcy stworzyli listę 9 punktów, które wskazują na to, iż ktoś ma kłopoty i tonie. Wszystkie punkty wymieniono na portalu innpoland.pl:

  • głowa w wodzie, usta na poziomie lustra wody,
  • głowa przechylona do tyłu i otwarte usta,
  • szklane oczy i puste spojrzenie,
  • zamknięte oczy,
  • próby płynięcia na plecach,
  • włosy opadające na czoło lub oczy,
  • nogi nie pracują, pozycja pionowa,
  • gwałtowne łapanie powietrza,
  • nieudane próby płynięcia w określonym kierunku.

Co zrobić, kiedy mamy podejrzenie, że ktoś się topi? Zapytajmy, czy wszystko w porządku. Jeśli nie odpowie, natychmiast wzywajmy pomoc. Pamiętajmy, by nie rzucać się do wody, jeśli sami nie potrafimy pływać.

Pomocny w takiej sytuacji może być łańcuch życia. Łańcuch życia jest sposobem na jak najszybsze odnalezienie topiącej się osoby. Ludzie zgromadzeni wokół zbiornika wody, w którym doszło do zdarzenia, łapią się za ręce i wspólnie zmierzają w kierunku wody. 

Chodzi o to, że tonący może leżeć na dnie. Im więcej ludzi, tym łatwiej jest go "wydeptać". Łapiemy się za ręce, idziemy wzdłuż linii brzegowej i szukamy tej osoby, żeby jak najszybciej wydobyć ją z dna

- tłumaczył na antenie TVN24 ratownik Bartłomiej Ziółkowski. 

Jeśli poszkodowanego uda się wyciągnąć z wody, a w pobliżu nie ma ratownika, w oczekiwaniu na karetkę trzeba rozpocząć resuscytację. Przede wszystkim jednak, trzeba wezwać karetkę! 

Co warto wiedzieć o resuscytacji?Co warto wiedzieć o resuscytacji? Gazeta.pl

Ratownicy każdego roku przypominają o odpowiednim zachowaniu przy zbiornikach wodnych. Uczulają ludzi na możliwą tragedię, do których dochodzi za każdym razem, gdy wzrasta temperatura powietrza. 

- To jedna z najbardziej dramatycznych śmierci. Poszkodowany ma świadomość tego, że za chwilę umrze i raczej nie otrzyma pomocy. Podejmuje wielki wysiłek, walczy o to, by utrzymać się na wodzie i złapać oddech. Ze względu na ten wysiłek to śmierć długa i męcząca

- przestrzegał w rozmowie z Gazeta.pl Andrzej Panufnik, ratownik medyczny, ratownik wodny, płetwonurek z Centrum Ratownictwa Rescue. 

O czym warto pamiętać nad wodą? 

  1. Pływaj tylko w miejscach strzeżonych, czyli tam, gdzie jest ratownik wodny. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Na kąpieliskach strzeżonych znajdziemy rów nież dwa rodzaje flag: białą i czerwoną. Jeśli jest wywieszona biała flaga, wówczas kąpiel jest dozwolona. Flaga czerwona oznacza zakaz kąpieli w danym miejscu. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.
  2. Zapoznaj się i zawsze przestrzegaj regulaminu kąpieliska, na którym przebywasz. Stosuj się do uwag i zaleceń ratownika.
  3. Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni.
  4. Nie pływaj w czasie burzy, mgły oraz gdy wieje porywisty wiatr.
  5. Nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do wody ochlap nią klatkę piersiową, szyję, głowę, aby uniknąć wstrząsu termicznego.
  6. Nie pływaj w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze Ci znanych.
  7. Nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki "na główkę".
  8. Nie baw się w "przytapianie" innych osób korzystających z wody, spychanie do wody z pomostów, z materacy.
  9. Pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak i nadmuchiwane koło.
  10. Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu. Nie wolno również łączyć alkoholu z uprawianiem sportów wodnych.
  11. Kąpiąc się na kąpieliskach, zwracaj uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował Twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu pomóc, to uczyń to, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach, to zawiadom właściwe służby oraz inne osoby.
  12. Nie przystępuj do pływania na czczo - wzmożona przemiana materii osłabia Twój organizm.
  13. Nie pływaj również bezpośrednio po posiłku - zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może ponieść za sobą bardzo poważne konsekwencje.
  14. Nie przeceniaj swoich umiejętności pływackich. Jeżeli chcesz wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyń asekurowany przez łódź.
  15. Po kąpieli nie jest wskazany duży wysiłek fizyczny. Nie przebywaj w wodzie zbyt długo ani też nie wchodź do niej po zbyt krótkiej przerwie.
  16. Intensywny wysiłek wzmaga łaknienie i dlatego po ukończeniu pływania należy coś zjeść. Dzieci powinny zjeść obowiązkowo lekki posiłek.
  17. Nie wypływaj za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne.
  18. Jeśli odczuwasz zmęczenie lub doznałeś skurczu mięśni, szybko wyjdź z wody.

Zobacz też: Czym jest wtórne utonięcie? To "cichy zabójca", na którego trzeba uważać nie tylko latem

Więcej o: