Wielu seniorów może ubiegać się o dodatkowe pieniądze do obecnej emerytury. Jednym z pomocnych świadczeń jest dodatek w wysokości 200 zł, który przysługuje określonej grupie emerytów. Sprawdź, czy możesz się o niego ubiegać i jak złożyć wniosek o przyznanie pieniędzy.
Zainteresował Cię ten artykuł? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Świadczenie ratownicze przysługuje seniorom, którzy czynnie uczestniczyli w akcjach ratunkowych jako strażacy lub ratownicy górscy. Brana jest pod uwagę służba w organizacjach:
Ważna jest również długość stażu. Mężczyźni mogą ubiegać się o dodatek po 25 latach służby, a kobiety po 20. Trzeba również pamiętać, że dodatkowe świadczenie przysługuje tylko osobom, które osiągnęły wiek emerytalny, czyli 65 lat dla mężczyzn i 60 dla kobiet.
Choć Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłacają większość świadczeń, to w tym wypadku jest nieco inaczej. Dodatkowe 200 zł przekazuje Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do innych dodatków, ten nie jest uzależniony od wysokości aktualnej emerytury i nie ma progu dochodowego.
Wniosek o przyznanie dodatku trzeba złożyć u właściwego komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej. Co ważne, do wniosku należy dołączyć dokumentację potwierdzającą uczestnictwo w akcjach ratunkowych OSP, GOPR lub TOPR oraz potwierdzenie od trzech świadków. Co ważne, służba nie musi być stale czynne. Wystarczy, że wnioskujący wziął udział w przynajmniej jednej akcji ratunkowej w ciągu roku.