Czy można jeść surowe płatki owsiane? Dietetyczka stawia sprawę jasno

Płatki owsiane to jeden z popularniejszych i przy tym jeden z najzdrowszych pomysłów na śniadanie. Zwykle się je gotuje w mleku czy wodzie, ale są i inne sposoby, choć nie tak powszechne. Zastanawiasz się, czy można jeść surowe płatki owsiane? Oto odpowiedź.

Owsianka jest źródłem cennych składników, witamin, minerałów i błonnika. Nic więc dziwnego, że tak często poleca się ją na śniadanie. To świetny sposób na rozpoczęcie dnia z korzyścią dla organizmu, ale przecież owsianka to niejedyny sposób na jedzenie płatków owsianych. Choć zjadanie ich na surowo może brzmieć dziwnie, wiele osób zastanawia się, czy to na pewno dobry pomysł. Jak jest naprawdę?

Więcej podobnych porad znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Zobacz wideo Owsiane kulki bez pieczenia [HAPS KIDS]

Czy można jeść surowe płatki owsiane? Odpowiedź zaskoczy

Dylemat, czy można jeść surowe płatki owsiane, pojawia się nie tylko rankiem, gdy brakuje czasu. O tę kwestię często pytają także internauci. Odpowiedzi dietetyków są jasne.

Płatki owsiane można jeść na surowo, ale może to wiązać się z występowaniem problemów z przewodu pokarmowego. W związku z tym zaleca się poddawanie ich obróbce termicznej.

- pisze dietetyczka Natalia Główka w odpowiedzi na pytanie na portalu abczdrowie.pl. Obróbka termiczna pozwoli uniknąć dolegliwości żołądkowych, ale długie gotowanie przez kilkanaście minut to zły pomysł. Owsianka zamieni się konsystencją w nieciekawą breję, zwiększy się także jej indeks glikemiczny. Płatki podczas długiej obróbki stracą także sporo cennych składników odżywczych, przede wszystkim witamin z grupy B. Wystarczy namoczyć je przez kilkanaście minut lub kilka godzin w lodówce, by zmiękły, a przy tym wciąż zachowały korzyści zdrowotne.

Nocna owsianka czekoladowa z orzechami. Spróbuj, a zapomnisz o gotowanych płatkach

Jeśli rankiem zwykle brakuje ci czasu na gotowanie owsianki, wypróbuj przepis na nocną owsiankę, która od dawna robi prawdziwą furorę. Wystarczy wsypać 5-7 łyżek płatków owsianych do słoika lub pojemnika na żywność, dolać ok. 150-200 ml mleka, napoju roślinnego lub wody, przykryć naczynie i włożyć na noc do lodówki. Do płatków możesz dodać ulubione owoce, nasiona (np. chia), wiórki kokosowe, orzechy... Dziś proponujemy nocną owsiankę z kakao i orzechami.

Potrzebne składniki:

  • 150 ml mleka lub napoju roślinnego,
  • 5 łyżek płatków owsianych,
  • 1 płaska łyżka kakao,
  • garstka ulubionych orzechów - nerkowca, laskowych, włoskich,
  • pół łyżki masła orzechowego,
  • odrobina cukru lub miodu do smaku.

Płatki wsyp do naczynia z pokrywką, wlej mleko lub napój, kakao i masło orzechowe oraz cukier lub miód, jeśli lubisz słodkie owsianki. Zamieszaj, dodaj pozostałe składniki, zamknij naczynie i włóż na noc do lodówki.

Więcej o: